6. února 2013

Teal Scott: Jak zastavit záchvaty paniky

Panická porucha - důležité téma. Má to opravdu mnoho lidí. Díky čtenářce za příspěvek!

Orgo objevila jsem na netu video Jak zastavit záchvaty paniky.
Pacientů s touhle diagnózou je opravdu hodně a končí v ordinacích psychiatrů.
Pokud mají to štěstí, že jim doktor vůbec zjistí,co jim je. Text mi přeložila dcera,
která žije v zahraničí a neměla na překlad moc času. Takže mi udělala jen stručný
přepis všeho, co Teal řekla. Udělej s textem co uznáš za vhodné, třeba si někdo dá
tu práci a otitulkuje video. S pozdravem Z.S.

http://www.youtube.com/watch?v=y5PWwTv-FEM



Obsah videa:



panicky utok je nahly utok vaseho strachu, ktery je zpusoben Vasimi myslenkami. Je to spise zpusobeno hlavne vasim podvedomim
- tato myslenka zpusobi, ze vase telo reaguje jako by to byla otazka zivotu nebo smrti
- telo bude zaplaveno hormony, ktere tento stav zpusobuje (neco jako adrenalin)
- Vase podvedomi a myslenky zpusobi ze telo tyto hormony vyplavi prestoze zde neni opravdove nebezpeci
- to ze jsou myslenky mimo kontext, zpusobuje ze se citite jako blazen a mimo kontrolu
- tato ztrata kontroly pak spousti opravdicky pocit strachu
- tento stav je tak desivy, ze to ovlivni vas zivot i v meziobdobi, kdy se zacnete obavat toho, ze dostanete dalsi panicky zachvat

 priznaky
- pocit ztraty a nebezpeci
- strach ze ztraty kontroly 
- strach ze smrti
- zrychlene srdce
- problemy s dychanim ( kratke melke dychani, pocit nedostatku vzduchu,...)
- studene nebo horke polevy tela
- krece
- bolesti hrudi
- bolest hlavy
- zavrate
- pocit na omdleni
- knedlik v krku
- necit
- pocit ze nejsi ve svem tele

- mozek nemuze zpracovat co je skutecne a co ne
- mozek Vam posila signal ze telo v je opravdovem nebezpeci na zivote
- myslenky ovlivnuji tento stav
- nedoporucuje leky, pouze v pripade, ze clovek opravdu veri ze leky tento stav vyleci, protoze toto muze mit velmi vyborny placebo efekt
- zduraznuje ze tento stav je ovlivnen vlastnimi myslenkami

- aby jsme se vyhnuli temto stavum, doporucuje se prestat uzivat stimulanty jako alkohol, kafe a cukr
- kazdy clovek ma jinak silny nervovy system a clovek se slabym nervovym systemem by nemel uzivat tyto stimulanty
- doporucuje cvicit a kvalitni spanek
- cviceni zlepsuje nervovy system, cviceni zklidnuje 
- je potreba 8 hodin spanku k uklidneni nervoveho systemu
- zkuste se vyhnout stresu co nejvice to pujde, protoze nove bunky v tele jsou pak vytvorene jakoby "zavisle" na stresu a to pak zpusobuje trochu kolotoc
- nesnazte se panicky zachvat zastavit nebo jej ignorovat pokud jiz zacal, nepomuze to
- zavrete oci, 5x se velmi hluboce nadechnete. Nadechnete se co nejvic to pujde, zadrzte na 8-10 sekund a vydechnete
- pripomente si co se deje (mam panicky zachvat), coz vas prinese do reality
- zamerte pozornost na vase pocity, nesnazte se je zapudit, to jen tyto pocity potlacuje, ale tyto pocity ve vas zustanou
- prijmete vase pocity a ponorte se do nich, coz vas ocisti
- toto vas polozi znovu do pocitu kontroly

- popiste a uvedomte si jak se citite (je mi tezko, citite se jako olovo, citim se jako bych byla sezrana,...) 
- zeptejte se sama sebe, aby se tento pocit zintezivnel a byl jeste horsi
- toto vam zvedne sebevedomi a pocit kontroly

- poslouchejte co se vam vase pocity snazi rict, uvedomte si je a budte za ne vdecna, ze vam vase myslenky a telo davaji najevo jakym zpusobem se citi
- pote popremyslejte jake myslenky jste meli pred timto zachvatem
- az to zjistite, co zachvat zpusobuje, snazte se myslet na stejnou vec, ale pozitivne
- napr mate strach z letani, snazte se myslet na to, ze letani je v podstate pozitivni zpusob dopravy, nebo ze piloti jsou trenovani na vsechny pripady nebezpeci, jste informovana jen o letech, ktere spadnou, ale myslete na miliony a miliony uspesnych letu
- pokud jste pesimista, piste si pozitivni denik, kde si napisete urcite temata, ktere vas trapi a zpusobuji paniku a napiste k nim cely seznam pozitivnich myslenek, nejlepe celou stranku
- pokud vite, ze budete postavena pred situaci, ktera tento zachvat zpusobuje, je dobre mit pripraven tento seznam s sebou
- je tezke mit panicky zachvat pokud mate pozitivni myslenky
panicky utok je primo ovlivnen vasimi myslenkami 
-
panicky utok muze byt pocitovan jakoby prisel z niceho nic, toto je zpusobeno, ze vase podvedomi toto zaznamena jako nebezpeci (dusevni ci telesne) a neni v souladu s vasim podvedomym myslenim
- pokud mate tuto intuici, ze neco neni v poradku vase vedomi a myslenky toto zacnou zduraznovat coz panicky zachvat jen zvelicuje

- uvedomte zda dana situace je opravdu pro vas dobra a nebezpecna ci ne
- pokud zjistite, ze dana situace pro vas neni dobra, pote se ji vyhnete, zmente ji, nestavte se ji
- pokud budete delat jen to, co citite, ze je pro vas spravne, toto zpusobi stastny zivot ci zivotni spokojenost
- vzdy opravdu vite co je pro vas spravne a co ne

- je rozhodne a absolutne ve vasi sile panicke zachvaty zastavit a nemit je a timto se take naucite lepe chapat co je pro vas skutecne dobre a co ne

27 komentářů:

  1. Kdo neměl záchvat paniky nepochopí...
    Máte čirou hrůzu v každé buňce těla...a intelekt 5letého dítěte-moje zkušennost...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ja som mavala pravidelen zachvaty paniky, da sa nad nimi ziskat moc, staci pochopit co sa ti deje v tele a tento navod je velmi podobny tomu co mne pomohlo :-)

      hlavne praca s dychanim je dolezita, lebo to si panikar casto neuvedomi, ze hyperventiluje, dycha rychlo a plytko a ostatne symptomy prezivania pot, triaska, zmenene videnie, pocity nerealna, busenie srdca, ... su len toho nasledkom ;-)

      Vymazat
    2. U mě se to objevovalo vždy v naprosto klidné situaci (věšení prádla, sezení v křesle s pletením v ruce...) a nedalo se to opravdu předem odhadnout. Najednou tep na 130ti a totální děs, pocity jakoby slabo až na omdlení, absolutní smutek jakoby za všechny maléry světa, slzy mi tekly třeba dvě hodiny, aniž by mi bylo něco líto. Nakonec jsem dostala léky na zklidnění a ejhle, jednak ty ataky ustaly, jednak se mi i upravil vysoký krevní tlak, který před tím nešlo srazit na normálnější hodnoty ani za pomoci léků. Hluboké dýchání ani vědomí toho, že se nic neděje, mi nepomáhalo. Mohla jsem si 100x uvědomit, že se houby děje, nebylo to k ničemu.

      Vymazat
    3. Jen jestli ti to léky jen překryli, všechno mě nějaký smysl i záchvaty paniky nám chtějí něco sdělit...

      Vymazat
    4. Omlouvám se, ale taky si myslím, že za tím něco je. I kdyby přepracovanost, nebo trauma z dětství. Anebo a to je lahůdka, pokud máte vyšší EQ, můžete prostě jen vyciťovat, že po vás někdo jde. Opravdu bych přehodnotila vaše vztahy a případného podezřelého bych velice tajně proklepla! Rovněž je ideální zjistit, co případně tento člověk nejniterněji chce. Tam bych radila vyhovět.
      Naděje

      Vymazat
    5. prosim, napiste o tom viac, alebo sa mozem s vami nejako spojit.prave som prezila zachvat v case ked mi prichadzala sms od "Niekoho" . a odvtedy, co je asi hodina som ich mala znova asi dva...

      Vymazat
  2. záchvat paniky jsem měl v roce 1968,kdy ve dvaceti letech jsem na sobě zjistil,že jsem neinteligentní a mám primitivní reakce...Následující dvě manželky,obě s vyšším vzděláním,zejména druhá intelektuálka,mi dodaly forsáž,...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle byl vtip?

      Vymazat
    2. A jak jste s tím nakonec naložil? je mi teď totiž taky lehce přes dvacet, a mám pravděpodobně naprosto to samé... a není mi z toho zrovna OK.. nazval bych to vnitřní boj.

      Vymazat
    3. jak jsem s tím naložil..zjistli jsem ,neinteligence byl urazový syndrom,kdy mě porazilo v roce 1952 nákladní auto od UNRRA a učil jsem se znovu chodit,mluvit,zažil klinickou smrt,čtyřicet pět let jsem otročil v dělnických profesích,školu jsem nezvládl a nesnášel...genetika to srovnala lety to člověk dohnal do normálního vnímání....a jak pozoruji nadějnou dceru,není vubec BLBÁ.

      Vymazat
  3. Já jsem začala dostávat panické záchvaty po dlouhodobém stresu.Moje neschopnost ukončit
    problematický vztah s manželem alkoholikem.Záchvaty jsou opravdu šílené nedá se to popsat
    slovy.Stav naprosté hrůzy.Psychiatr mi to popsal jako vyzkratovaný mozek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždyť to říkáte sama, Drahá! Musíte ho opustit, nebo si příště vaše nebohé tělo vymyslí jiný zoufalý obranný mechanismus! Na který čekáte? Někteří lidé se k sobě nehodí. Přemýšlejte nad tím, co se vám zdá.Je to tam pěkně polopaticky. :-)
      Naděje

      Vymazat
  4. Taky jsem byl v nemocnici se záchvatem, než mi vůbec někdo řekl, co se se mnou děje, se to opakovalo.
    Chce to sport, pomalu na sobě začít pracovat. Dost mi pomohla alfa-lipoová kyselina a Chlorella.
    Pak se třas postupně vymazal, srdce začalo tlouct normálně, nervy už mám jak ze špagátu.
    Od tý doby žádnej, už dva měsíce a myslim že nepřijde.

    To s tou forsáží od ženský je krutá realita, maj na to dost velkej vliv, takže trochu se od ženskejch odprostit a užít si svůj vlastní život.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ..ženský za to nejspíš nemohou :)

      Vymazat
    2. Chlap, silák.:-) Má ode mě pochvalu. Směla bych poprosit o přiblížení forsáže? Chtěla bych se ujistit, že to nedělám.
      Zajímalo by mě,jestli to nevědomě děláme všechny, nebo jestli to byla hysterička. Protože jestli to dělám, tak bych si ráda dala pozor, jelikož nic takového nemám v úmyslu.
      Díky, Naděje.

      Vymazat
  5. Zase jsi nezklamal manipulátore. Pavel

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem prodělal panickou poruchu před deseti lety. Takhle nějak si představuju peklo, chtěla jsem se zasebevraždit. Nemohla jsem jíst, spát, pracovat, měla jsem velmi zvláštní stavy. Začalo to jako infarkt, volala jsem rychlou. Mladý doktor byl dobrý a poznal, o co jde, když s eukázalo, že srdce to není. Vůbec jsem nevěděla, co se se mnou děje, kroutily se mi ruce, nemohla jsem dýchat, měla jsem poruchy vidění, celé dny jsem jen prochodila po domě a po dvoře, to bylo jediné, co mi pomáhalo. Musela jsem přestat jezdit autobusem, ten pocit uzavřených dveří byl nesnesitelý. Pomohla mi antidepresiva a rivotril,dneska už bych to řešila jinak. Naprosté nepochopení okolí, prý simuluji a mohu to zvládnout, kdybych chtěla. Kdo nezažil, nepochopí. Byly to veskrze fyzické projevy, nemohla jsem dýchat, polknout, bála jsem se jíst, spát, dodnes nemůžu jist, když nemám u sebe vodu, stále nosím u sebe rivotril. Když zjistím, že ho nemám, propadnu panice. Je to už nafurt.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Anonymní! Měla jste smůlu na lidi. Můj první panický záchvat proběhl jako ten váš, ale měla jsem kolegyni, která to měla rok přede mnou, tak mě provedla. Bohužel jsem si dala čelem o dveře Psychologie a Psychiatrie. Nemohu se totiž ubránit dojmu, že tam nebyl zájem o mé uzdravení. Nicméně mám čest vás informovat, že to není nafurt. Jste velice blízko informací, které vám pomohou! Plno jich je na těchto stránkách. :-)) Myslím Teal Scott.

      Vymazat
  7. Ja mam strasny panicky zachvat...Je mi teprve 13let!Je toho na me moc-v jednom mesici nam umrel pes,ktery se mnou byl 9let,morce,ktere snedlo plast a dalsi morce,ktere bylo nakazeni uz ze zverimexu.Mame jeste jednoho psa,ale ten kousnul toho psa,ktery nam umrel,nemuzeme prodat,protoze je moc velky a pri kazdem pohledu na nej,se mi objevi mrtvy pes.Stres mi vyvolal energy drink s hodne kofeinem a ted se mi to jeste zhorsilo mam to asi 3 tydny a nemohu dychat tedy spis se mi blbe dycha.pri nadechnuti mam pocit ze jsem se nadechla malo a chchi se nadechnout vic,jenze to nejde a pri vydechu to nedotahnu do konce.Jsme objednani k psycholozce,ta nam pomuze,ale jsme objednani az na leden a dote doby jsem dostala od neurolozky prasky,ktere mi vubec nepomohly.Jeste vic se mi blbe dycha a mota hlava.Mama z toho tak neni sva a me nic nepomaha....Kdyz zavru oci a snazim se v klidu dychat,jenze mi najednou prolitne hlavou slovo SMRT a jsem tam,kde jsem byla..Uz si nevim rady chci k ty psycholozce ,ale ta bude az v lednu.....Ted se tesim na dve kotatka,ktere uz za tyden cekame,ale ted mam zase strach,ze bud umrou nebo nebudeme mit dostatek financi na jejich peci.Pomahami pokec s kamosi,jenze mam jen 2 kamaradky.A ty navic chodi do skoly,takze maji cas jen k vaceru,protoze odpoledne si delaji co maji.Jaa do skoly nemohu abych nemela zachvat ive skole......Prosim poradte :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kočičko! 1.

      Máš Posttraumatickou stresovou poruchu, protože jsi se blízce setkala se smrtí. A to se smrtí někoho, na kom ti záleží a ještě opakovaně! Není divu, že se teď bojíš o koťátka a že myslíš na smrt. Dám ti návod: Ať tě maminka co nejvíc objímá a nechá tě vybrečet, i kdyby to trvalo celé hodiny a vracelo se to spoustu dní. Občas jí nech odpočinout, aby to zvládla. Řekni jí, že až se dost vypláčeš, tak se s tím srovnáš, aby to nevnímala jako něco, co tě trvale pošle dolů. Tvoje miláčky přece musíš oplakat. Pláč je zázračně očišťující!!! Navíc tě i unaví, takže potom pocítíš klid. Navíc je nutné alespoň týden ležet jako při chřipce,protože jsi vyčerpaná a už to samo o sobě působí člověku špatnou náladu. Nech si nosit jídlo do pokoje a na nějaké aktivity zatím zapomeň. Později začni s malými vycházkami v doprovodu, nepřehánět!

      Vymazat
    2. 3.
      To dýchání se ti okamžitě srovná samo, jak pocítíš úlevu, neřeší se to zvlášť farmaceuticky.Paniku už mělo strašně moc lidí, akorát o tom nemluví. Zkoušej výše uvedené. Ty příznaky jsou typické. Mě třeba zabralo:" No jo, tak tady máme jednu malou paničku, tak se tady posadíme a počkáme až to přejde ( to vždycky) a pak budeme pokračovat v původní činnosti." Krásně se to tím zkrátilo. Taky jsem si představila, že jsem svoje nejlepší kamarádka a konejšila jsem se v duchu.
      Po antidepresivech jsem byla jak sjetá, nemohla jsem nic prožívat, tudíž se ani vyrovnat a extrémně unavená, tudíž depresivní. Navíc neřeší objektivní strach z něčího úmrtí. Taky se mi na dlouho přestaly zdát sny, vinou čehož se mi zhoršila paměť. A další.
      Zkus před spaním třezalkový čaj. Třeba týden. Taky je super jít spát s rozhodnutím, že si ráno zapamatuješ svůj sen. Určitě se ti bude zdát něco, co ti poradí, jak se zlepšit! ( Do hloubky o tom pojednává LD, ale to čti, až ti bude o hodně líp!!!)

      Vymazat
    3. 4.
      Jinak tedy za obzvlášť nešťastné, považuji ti ponechat na očích toho druhého psa. Neříkej mi, že ani kvůli tvému zdraví se nenajde nikdo, kdo by vám ho na měsíc pohlídal. Pak by se vidělo co s ním dál. Jinak je velice vhodné se opatrně rozptýlit, abys přišla na jiné myšlenky. Opatrně- myslím netlačit na pilu, všechno chce svůj čas, aby to dostatečně vyzrálo a ustálilo se. Neboť mě se stalo, že jsem se až násilně dostala nahoru a pak jsem se emocionálně zřítila. Ale to je dlouho, neznala jsem Tealiny informace- ty jsou geniální, vyzkoušela jsem je, jsem na ni naladěná a funguje mi všechno, jen to chce dát tomu snahu a čas.
      Třeba si to přečíst i s odstupem času a hodně pečlivě. Brečela jsem u toho a už to mi poskytlo útěchu.
      Nemohu opominout mantry, těmi hned začni: http://www.nakridlechandelu.cz/mantry

      Vymazat
    4. 5.
      Rozhodně nepij nic, co zrychluje srdeční tep- to subjektivně připomíná stres samo o sobě, natož když k němu teď inklinuješ, opravdu to může paniku navodit. Mě se to taky stalo. Takže ani kafe. Taky mi vadily hlasité zvuky, nějaká forma agresivity a dokonce přílišné veselí- to taky destabilizuje!

      Co ti to celé přináší? Máš příležitost naučit se tyto problémy zpracovávat už v takto raném věku ! (Tím, že máš problémy, máš vysokou motivaci se učit a také se naučit co s tím.) Otevírá to nové možnosti.

      Tak do toho, když jsem to dala já, tak ten kdo chce, to zvládne taky!
      Naděje.
      PS: Zase napiš! :-)

      Vymazat
    5. 6.
      Vymyslela jsem cvik na dotažení nedostatečného nádechu při úzkosti. Jakože člověk cítí, že se málo nadechl, i když se sebevíc snažil.
      Ve stoje, člověk se rozkročí, roztáhne ruce a oběma točí celkem rychle dozadu. Ruka opisuje kruh o velikosti kola auta, nebo menší. Vypadá to trochu, jako když plavete motýlka dozadu.
      Všimla jsem si, že se při tom roztáhne horní část žeber a horní části obou plicních laloků se zvětší a za účasti aerobního pohybu,
      se tam prostě ten vzduch přímo nacpe. Potom člověk pocítí radost z plné nadechnutosti.
      Ani se to nemusí cvičit moc dlouho. Ještě bych to doplnila o různé máchání rukama i před tělem do velkých kruhů a oblouků.
      Naděje

      Vymazat
  8. já mám panický záchvat už také nějakou dobu, většinou jen když ztrácím kontrolu a uklidňuje mě kamarádka. to mi pomůže, že vlastně on mi dá ten pocit kontroly, sama to nezvladnu, jsem ji vdecna:-) jinak take pracuji s dychanim.

    OdpovědětVymazat
  9. Tématem záchvatu paniky se zabývá můj kamarád Zdeněk. On sám trpěk panickým strachem z mluvení na veřejnosti, který díky svým unikátním metodám dokázal překonat a dnes prezentuje pro stovky zákazníků. Jeho cesta je do morku kostí popsána v knize zdarma: Já, Strach a Prezentace. Přečtěte si jiˇa zbavte se strachu z mluvení na veřejnosti. Zařadíte se tak mezi malou komunity úspěšných lidí, kteří si dokázali změnit život.

    OdpovědětVymazat
  10. Děkuju za nápomocné informace, co dělat proti panice.

    OdpovědětVymazat

Komentáře prosím pouze věcné, k tématu, informačně přínosné, nikoliv pouze urážky autorů článků.
Komentáře moderuji podle svých časových možností.