26. února 2016

Film na víkend: Tvé místo vedle mě

Zdravím Vás,
jsem pedagog, matka tří dětí, pociťující, že je potřeba změnit způsob, jakým vzděláváme naše děti.
Ráda bych se s vámi všemi podělila o zkušenost sestry Cyril v následujícím videu prostřednictvím Vašeho blogu. Možná to někomu pomůže vidět věci méně složitě než jak se zdají:) Například v poslední době velmi diskutované téma inkluze...
Pěkný den všem.
Andrea

Orgonet: Velký dík!!! Úžasné...
https://vimeo.com/53594877


Tvé místo vedle mě from Sit Beside Me on Vimeo.

https://vimeo.com/79087512


Cyril interview Prague 2012 from Sit Beside Me on Vimeo.

7 komentářů:

  1. Je to opravdu úžasné, co sestra Cyril udělala a dělá. A člověk si uvědomí, že my Češi si ve svém bohatém evropském státě s ideálními životními podmínkami opravdu nemáme na co stěžovat...
    Ale:
    O tzv. "inkluzi" v českém školství, která má začít od září 2016, jsem se dosud nezajímal. A tímto dokumentem jsem zjistil, že její inspirací je snad opravdu sestra Cyril???? To by bylo jedině chvályhodné. Škoda že ministryně se nechce vyjádřit, kde se inspirovala, viz i dnešní článek Valachovou čeká boj: většina učitelů s inkluzí nesouhlasí. http://zpravy.idnes.cz/ucitele-jsou-proti-inkluzivnimu-vzdelavani-fmx-/domaci.aspx?c=A160225_213221_domaci_rych

    I když inspirace je to krásná, realizace v našich podmínkách by byla již od začátky diametrálně odlišná od toho, co dělá sestra Cyril. Ta vše začala pomaloučku, bez nucení kohokoli, krok za krokem, aby pomohla vždy konkrétním dětem. Věděla, že musí "školní" děti nejprve "zcitlivět" k problémům těch ostatních. Na svém díle pomoci dětem a s pomocí dětí pracuje 30 let. Jenže u nás chce naše pro školství nekvalifikovaná ministryně provést "inkluzi" úředním nařízením, na povel, a to ještě v době, kdy čeští lidé jsou právě maximálně rozjitření, necitliví a netolerantní vůči lidským odlišnostem. To je hrubé nepochopení toho, co dělá sestra Cyril... když dva dělají totéž, není to totéž.

    A to ještě se snažím věřit, že motivací ministryně jsou dobré úmysly, skutečně zlepšení českého školství, a nikoliv zajištění přísunu státních peněz ke svým kumpánům organizujícím projekt.


    Základem vytvoření tolerance, přijetí, bezpodmínečné lásky, pokory jsou lidé, kteří tak jako sestra Cyril toto vše vyzařují a předávají dále. A takoví u nás nepochybně také jsou, a od nich se to vše i u nás bude šířit a bude vznikat nová společnost. Tento celosvětový vývoj nelze zvrátit, ale nějakou dobu to ještě potrvá. Sestra Cyril nám ukazuje, jak to může asi vypadat. Uvidíme, kde to začne u nás, možná že už se to dokonce někde tvoří, a možná že i ta nařízená "inkluze" zapracuje pro dobro věci...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Orgonete, děkuji za zveřejnění:) Téma inkluze je na dlouho (a já se musím balit s dětmi na hory:) Tak něco málo mých postřehů...
      U nás už inkluze probíhá (zejména na vesnicích, kde děti s postižením nemají možnost navštěvovat speciální školu), ale i ve městech. Novela zákona, která nakonec bude dva roky na "zkoušku" zajišťuje zejména nárok na podpůrná opatření (dodnes školy nedostávaly potřebné peníze od státu). To by se mělo změnit. Jak dalece je do toho ministryně Valachová zainteresována (zda jí jde opravdu o zlepšení školství...)to netuším.
      Souhlasím s vámi, že je to dlouhodobý proces. Myslím si ale, že nejmenší problém s tím mají právě děti:) Ono je potřeba změnit celou koncepci tradičního školství:) Někteří tvrdí, že nestačí reforma, ale přímo revoluce!
      Já mám tři děti, nejstarší je školou povinné (už ten název povinná školní docházka, může vzbuzovat rozporuplné pocity...), učím jej doma. Za celé své studium jsem nedošla většího osvícení jako při učení s mou dcerou:)Lidé jako sestra Cyril (podívejte co dokázala jediná osoba!), spousty skvělých učitelů a zejména rodiče a děti tuto změnu iniciují.
      Inspirace: svobodauceni.cz, unschooling, PhDr. Jana Nováčková, CSc., Ivana Málková a její Škola Hrou...
      Už jsem přestala lidem kolem vysvětlovat, proč je potřeba změny (mé období aktivity:), protože jsem neustále narážela na neporozumění. Budu ráda, když se alespoň alternativní metody vzdělávání nebudou pouze tolerovat, ale brát jako rovnocenní partneři tradičního školství. Kdo je spokojený s nynějším systémem ať je. Já mu to neberu. Ale je třeba mít svobodu rozhodnout se a mít stejná práva. Nevím, jak bude vypadat inkluze, kterou učitel vnitřně nepřijme, pouze na základě donucení...to není dobré. Na druhou stranu je otevřena diskuze a možná mnozí dojdou k poznání co je pro nás důležité ve vzdělávání. Zda získané vědomosti nebo zejména učit se kriticky myslet, spolupracovat, přijmout člověka takového jaký je, svobodně se rozhodovat, vzít za sebe odpovědnost...
      Myslím, že prvním krokem každého je brát dítě jako rovnocenného partnera...no ono vlastně, jak tvrdí má kamarádka, je třeba pochopení, že i dospělí jsou rovnocenní partneři.
      Mějte se hezky.
      Andrea

      Vymazat
  2. Tady je tradice inkluze dle neochvějného vzoru http://www.uloz.to/xYxxEe51/skola-maleho-stromu-arc-avi

    OdpovědětVymazat
  3. Mohu s výše uvedeným příspěvkem jen souhlasit. Učím 8 letého syna doma má tzv. individuální vzdělávání a to co mě v našich školách opravdu rmoutí je to věčné soupeření před tolerancí, kamarádstvím a pochopením proč se vlastně mám učit.... samotné děti by se na tento film měly dívat a uvědomit si, proč se vlastně učím já a jak se chci nebo nechci učit .
    Moc hezké s hloubkou, které je tak málo.
    Stálo by za to zjistit, jak je na tom sestra dnes, jaké jsou pokroky... doufám.

    OdpovědětVymazat
  4. Tady by MYSTIK dááávno před sestrou Cyril http://uloz.to/xshMmsb5/premysl-pitter-sam-proti-zlu-avi

    OdpovědětVymazat
  5. Inkluze je dát cikánovi a současně bělochovi koště do ruky a až uklidí nějaký svinčík,tak se svorně budou učit SPOLEČNĚ...

    OdpovědětVymazat
  6. Milý Orgo kde se dá na tenhle film podívat? Moc děkuju Zuzka Cvrček

    OdpovědětVymazat

Komentáře prosím pouze věcné, k tématu, informačně přínosné, nikoliv pouze urážky autorů článků.
Komentáře moderuji podle svých časových možností.