Stránky

8. října 2013

Čistá energie: Vzduchem poháněné auto

Díky čtenáři za odkaz na informaci o čisté energii.

Vzduchem poháněné auto: další velká věc v čisté energii

8. 10. 2013
Převzato: http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/2843-vzduchem-pohanene-auto-dalsi-velka-vec-v-ciste-energii

Zdroj: http://www.designweneed.com/002/

Indický výrobce auto Tata zkonstruoval prototyp vzduchem poháněného auta – Airpod – a ač toto vozidlo připomínající robota vypadá trochu neobvykle, tak by prostě mohlo zachránit svět.



Tato společnost kompletně otestovala dvě vozidla poháněná stlačeným vzduchem. Ač vypadá jako vzdálený bratranec R2D2, tak toto malé vzduchem hnané vozidlo dosáhne rychlosti skoro 80 km/h a může ujet až 200 km, než bude potřebovat znovu doplnit. Na myšlence pohonu auta stlačeným vzduchem není nic nového, a ač tento koncept a tato myšlenka byly na světě už mnoho let, nikdy se to nepovažovalo za průchodné, a tudíž se až dosud nikdo po takovém vývoji nepoohlížel.


Airpod v této hře dosáhl skutečného náskoku a je povzbuzující vidět, jak výrobci aut pomalu přikračují k environmentálně přívětivým vozidlům s tím, jak třeba VW napodobuje koncept elektrického Brouka a Nissan Leaf nabízí stylový elektrický motor.

S tím, že má téměř nulové emise a náklady jsou asi 2,5 euro-centů na kilometr, tak je to určitě jedno z environmentálně a ekonomicky nejpřívětivějších vozidel na světě. Nádrž pojme asi 175 litrů stlačeného vzduchu, který lze naplnit doma, ve speciální stanici nebo aktivací palubního elektromotoru, který nasaje vzduch z okolí. Vejdou se tam tři lidé.

Očekávaná cena Airpodu je kolem 7 000 € a s nízkými provozními náklady to může z těchto vozidel činit levný nákup i s levným provozem – a mohlo by údajně porazit i ta nejvymakanější auta na trhu.

Video z r. 2010:




P. S. Orgonet: 
Pro vážné zájemce (:-): http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19785689
1 rok starý článek v angličtině, s videem, kde "domácí vynálezce" si udělal pohon auta na tekutý vzduch (-190°C), který při zahřívání pohání turbínu, žádné spalování.
O jeho vynález mají zájem i vědci: tekutý chladný vzduch by mohl sloužit ke skladování přebytečné energie vyrobené větrnými elektrárnami. Mohl by se vyrábět za využití odpadního tepla z průmyslu.

24 komentářů:

  1. Nerozumiem jednej veci................. Prečo je v predu len jedno koleso a auto sa tak natriasa ??? .... Logické vysvetlenie nenájdem na to.... Aj keď je to len prototyp, predsa "oficiálna verzia" prototypu sa nebude od prototypu líšiť tak markantne, aby mala miesto jedého predného kolesa dve kolesá, a aby sa nenatriasala, a ....nemala tak otrasné guľaté okná (úplne nepraktické)....
    A inak - čo je s Keshe Foundation ? ...... Tí mali dať do obehu znášadlá neschopné havarovať.....
    .....
    Marek & Marek G.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že není nutné hned hodnotit design a jízdní vlastnosti tohoto prototypu, ale spíš tuto variantu pohonu.

      Vymazat
    2. Keshe nepropagoval pro kosmický program vznášedla.

      Vymazat
    3. Anonym 21:33 : Ale je to nutné. Lebo povedz mi - chcel by si mať tak vyzerajúce auto, alebo radšej nejakú "štíhlejšiu Fábiu" poháňanú na stlačený vzduch ? ...
      Anonym 01:10 : ... nepíš somariny...;-)

      Marek & Marek G.

      Vymazat
    4. Tuplovaný Marku, nedožaduj se po druhých něčeho, co sám nejednou porušuješ ! Pokání či sebezpytování je ti asi cizí, že ?

      Vymazat
  2. Osobní doprava je "nejsobečtější" způsob dopravy vůbec, palivo tvoří v ekologické zátěži automobilismu jen zlomek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten zlomek bude kolem 1/2

      Vymazat
    2. Tzn.půl procenta. A to že má vliv na globální oteplování ? To pak můžeme za chvíli tvrdit, že motorka má při vhodných podmínkách také čtvercová kola.

      Vymazat
  3. Ano, ale v případě, že si ho chci natlakovat doma na dalších 200 km, jak výkonný bych měl mít doma kompresor ? Jen pro případ, že na zvolené trase nebudu chtít čerpat "zaručeně nejlevnější stlačený vzduch" od vzájemně si konkurujících pumpařů, kteří by měli na srdci samozřejmě udržení co nejnižší ceny svého produktu, oproti nelegální a zakázané domácí produkci ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pro představu, tady je takový malý domácí kompresor. Je to sice na CNG, ale na principu to nic nemění. Má to výkon 1800 l/hod., takže 200 l nádrž ti nafouká na 300 barů za 33,3 hodin. Stojí to pakatel, 130 000 Kč + k tomu připočti spotřebovanou elektřinu.
      Fakt by mě zajímalo, kde tam nacpali 200l tlakovou nádobu. Asi ji to táhne za sebou na vozíku. A výkonově bude ten motor tak na úrovni fichtla.

      http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.cngauta.cz/wp-content/gallery/plnicky/cng-plnicka-domaci_0.png&imgrefurl=http://www.cngauta.cz/nejmensi-domaci-plnicka-cng/&usg=__N9WIlpuBOGZ57mMf-SxjlDxOPew=&h=600&w=321&sz=173&hl=cs&start=1&zoom=1&tbnid=v4ujHcgEhhxTjM:&tbnh=135&tbnw=72&ei=ovlUUpanNMeX1AWw14H4Cg&itbs=1&sa=X&ved=0CCwQrQMwAA

      Vymazat
    2. Nic si doma podomácku netlakujte, nebo dopadnete jako nedávno ti lidé ve Frenštátě pod Radhoštěm na Frýdeckomístecku !

      Vymazat
  4. Neviem či je to v konečnom dôsledku čistá energia. Vzduch je potrebné stlačiť. Pre pohon kompresorov sa používa buď elektrický motor alebo spaľovací. Takže niekde tie exhaláty budú (elektráreň, spaľovací motor).

    OdpovědětVymazat
  5. ajajaj, toľko invencií ako sa to nebude dať užívať :-// ... a že je guľaté? Možno bude vycibrené aj na pohyb ležmý a gúľavý, ktohovie :-DD B

    OdpovědětVymazat
  6. To auto je nesmysl.

    Hustota energie ve stlačeném vzduchu je o řád nižší než v nejlepších bateriích a o dva řády nižší než v benzínu. Na malý výkon potřebuje obří nádrž.

    Dalším velkým problémem je energetická účinnost. Při stlačování vzduchu vzniká velké množství odpadního tepla - což jsou obvykle prakticky čisté ztráty. Vyplatit se to může jen tam, kde je to teplo možné použít k nějakému vytápění.

    V motoru toho auta je naopak potřeba zajistit dodávku tepla z vnějšku (myslím, že to mají vyřešeno směšováním s atmosférickým vzduchem). Obecně je ten koncept dávno vyzkoušený (existovaly například akumulační lokomotivy, které ale čerpaly u stojanů místo vzduchu páru) a dávno zavržený (s výjimkou speciálních chemických provozů, kde vzduchový pohon nemůže způsobit zažehnutí)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako model to auto smysl má, jako auto k smíchu :-)

      Vymazat
    2. To není pravda. 300 atmosfér se dá malým pístem nafoukat celkem lehce. Na to stačí mlýnek v potoku.

      Vymazat
  7. no tohle "auto" v životě nemůže projít crash testem takže je to maximálně pro indy místo rikšy ale zase ta cena....

    OdpovědětVymazat
  8. Pro vážné zájemce (:-): http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19785689
    1 rok starý článek v angličtině, s videem, kde "domácí vynálezce" si udělal pohon auta na tekutý vzduch (-190°C), který při zahřívání pohání motor. O jeho vynález mají zájem i vědci: tekutý chladný vzduch by mohl sloužit ke skladování přebytečné elektřiny vyrobené větrnými elektrárnami. Stlačovat se dá za využití odpadního tepla z průmyslu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výroba tekutého vzduchu je mnohem energeticky náročnější, než pouhé stlačování.

      Odpadní teplo (pokud máte na mysli nízkopotenciálové teplo) je ke stlačování nepoužitelné.

      Naopak: spousta odpadního tepla při stlačování i při zkapalňování vzniká.

      Vymazat
    2. Kapalný kyslík, kapalný dusík apod. to chápu, ale tekutý vzduch, to neznám :-)

      Vymazat
    3. Škoda. Co ale dýcháte? Vzduch je totiž tekutý i za běžných podmínek.(do tekutin patří kapaliny i plyny)

      Vymazat
  9. Jak známo stlačený vzduch je velmi drahé médium. Nejprve musíme vyrobit energii na jeho stlačení nějakým méně ekologickým způsobem. Neříkám, že to nemusí být ekonomické, ale ve svém důsledku to nebude ekologické. Každý kouká jen na výstup ale vstupy už neuvažuje a tady veškerá ekologie končí.

    OdpovědětVymazat
  10. A co kdybyste zkusili např. tento AIR - http://www.youtube.com/watch?v=VH5bL_XbO64
    Ten je mnohem příjemnější a smysluplnější :-)

    OdpovědětVymazat

Komentáře prosím pouze věcné, k tématu, informačně přínosné, nikoliv pouze urážky autorů článků.
Komentáře moderuji podle svých časových možností.