4. června 2012

Konspirační teorie o plzáku španělském

Podnětný příspěvek, alespoň pro mě učitě:



Ahoj Orgonete!

Jelikož vím, že se zajímáš o zahradničení, zajímal by mě Tvůj názor, co si myslíš o plzáku španělském. Před pár lety tu nebyli a nyní jich je tolik, že téměř nejde nic vypěstovat. 


Má domněnka je, že nám je sem vysadili záměrně, aby nikdo nepěstoval a všichni chodili nakupovat zeleninu do supermarketů. (já sbírám v noci s baterkou, ale vysbírat všechny nejde, další den je to to samé... člověk pak ztrácí chuť...).

Císař má pod kontrolou vše, jen právě potraviny ještě úplně ne, ti zahradníci jež si vypěstují vlastní zdravou zeleninu ho asi pěkně štvou.

Zajímali by mě názory čtenářů. Jak se s tímto vypořádat...

Děkuji za sqělý blog!!!




Orgonet:

To je téma, které mě zrovna taky trápí, tak si taky trochu postěžuju.

První rok svého biozahrádkaření rovněž zjišťuji, že je velký problém cokoli vypěstovat a sklidit. Každý týden (a to máme teprve červen) se najde nějaká parta škůdců, co sklízí rychle za vás.

První zapůsobily krtonožky, které mi sežraly něco sazenic a klíčících rostlinek. Byly zaháněny mechanicky, a snad byly opravdu zahnány, ale druhou sadbu zatím nechávají na pokoji. 

Pak se objevilo americké padlí, co padlo na veškerý rybíz a angrešt. To bylo zahnáno postřikem Bioton, zdá se zatím, že úspěšně, ale přijít o den později, bylo asi všechno pryč. O mšicích ani nemluvím, ale na ty platí průběžně Biool.

A jako by nestačili domácí škůdci (ze svého dětství se pamatuju ještě na housenky bělásků, ty určitě taky přijdou), máme tu španělské plzáky. Souhlasím naprosto s pisatelem výše uvedeného příspěvku, že tu byli asi vysazeni záměrně. Jsou naprosto všude a likvidují vše neuvěřitelně dokonale. Když se tak o nich bavím s okolními zahrádkáři, většinou pěstování zeleniny už vzdali, nemá to cenou, mají jen pár kytiček a trávník (plný plzáků), ... Kaufland to jistí ...

Já to zatím nevzdávám, i když mně už taky plzáci ledacos požrali.  A to jsou zatím ještě malí. Například přes noc mi sežrali sazenice dýní (miluju hokkaido). Načež byli pohoštění modrými granulkami Ferramolu od Zdravá zahrada - dvě aplikace byly sežrány, a zatím se po nich znovu neobjevili, takže hokkaido bylo vysazeno znovu - ale až začnou nájezdy dospělých, co přilezou i z velké dálky ... nevím nevím, jestli hokkaido vydrží .... Aspoň ty jahody snad zatím sníme, než zase přilezou...

Takže, tímto otvírám konspirační teorii o záměrném vysazení plzáků, aby likvidovali drobnou zahrádkářskou úrodu, což dělají neobyčejně dokonale. 

Za mého dětství v 60. letech jsme se školou chodili do brambořišť sbírat "amerického brouka" - mandelinku bramborovou, tenkrát v letech studené války se nepokrytě říkalo, že ho tam shodili Američani z letadel...

Novodobá rána pro rybíz a angrešt a možná i něco jiného je americké padlí ... rozšiřuje se prý větrem, jak snadné asi je ho rozšířit letecky ...

Znáte nějaké finty, jak se vypořádat se škůdci? Nebo jste to už taky vzdali? 









32 komentářů:

  1. U nás naštěstí nejsou, máme jen občas uliťáky.Jinak nevím, nežerou to slepice, kačeny třebas? Padlí taky stříkám, nedá se nic jiného dělat. Ale slyšela jsem o postřiku na rajčatovou a okurkovou plíseň z rebarbory - prý pár listů strčit do sudu, nechat vymáčet a za pár dní s tím stříkat, kolegyně to praktikuje leta. Zkusila bych, ale mám rebarboru ještě malou po přesazení.

    OdpovědětVymazat
  2. Slimáky žerou kachny/běžec indický/,ale našla jsem ještě toto. Hodně štěstí
    VŠEM ZAHRÁDKÁŘŮM - FAKT TO FUNGUJE!
    Slimáci jdou na pivo.
    Do vydlabané půlky melounu nalijeme pivo, namočíme celý
    vnitřek a položíme ten pivní rybníček večer do místa,
    kde ti milí drobečkové vylézají, nebo kde jim chutná náš salátek, kytičky a podobně.
    O půl deváté večer se začínají houfovat a předhánějí se, kdo víc sežere.
    Móc jim to chutná, takže zapomenou na kytičky,
    opijí se do němoty a spadnou do pivního rybníčku.
    Odtamtud už NIKDY(!) nevylezou,
    protože je nadobro po nich.
    Ráno se budete divit! Lze nechat 2-3 dny,
    mezitím sníte další meloun... dílo se opakuje.
    Nebolí z toho záda, jíte pořád melouny,
    hubnete a užíváte si sluníčka.
    P.S. vyzkoušeli sme, funguje to super!
    Žádný zbytkový jed v půdě, obava z otrávení psů a koček.!
    Žádné parazity z vnitřností slimáků (fasciolopsis buski)
    rozložených
    nejrůznějšími jedy!
    Naše kytičky si zaslouží kvést.
    Tak to také potom musím vyzkoušet. [*nevi*] - stařenka

    OdpovědětVymazat
  3. Účinná obrana proti plzákům

    • Pravidelně udržujeme nízkou trávu, rovněž vápnění travnatých ploch výskyt slimáků výrazně sníží.
    • Na malých pozemcích je ruční sběr všestranně nejefektivnější metodou. Nejlépe se sbírají po dešti, ráno a za soumraku. Milují vlhko a stín. Po nasbírání do nádoby je co nejrychleji usmrtíme zalitím vařící vodou. Ve vodě se brzy rozloží a můžeme je ve skupenství kapalném vylít na kompost. Někdo praktikuje jejich posolení, ale to jim způsobí pomalou a trýznivou smrt.
    • V okolí záhonů nasypeme vápno nebo saze - těmto vrstvám se slimáci rozhodně vyhýbají, protože jim ničí pro jejich pohyb tak životně důležitý sliz.
    Velmi účinným nepřítelem, ale i dalším škůdcům, je DUSÍKATÉ VÁPNO zapravené do půdy.
    • Záhonky lze ohradit 10 cm širokým pruhem pilin, které polijeme černou kávou i s logrem (při snížení účinku opakovaně polijeme, zvláště po dešti). Roztok s 1 až 2% koncentrací kofeinu je pro plže smrtelným nervovým jedem, zároveň je odpuzuje.
    • Dobře fungují zapuštěné nádoby naplněné pivem. Okraj nádoby necháme 1-2 cm přečnívat, abychom omezili lapání jiných živočichů. Pasti denně kontrolujeme.
    • Přirozeným nepřítelem slimáků jsou mj. špačci, ropuchy, žáby, ježci, kachny.
    • Prostředky k hubení: Přípravek Nemaslug - biologický přípravek s živými parazitickými hlísticemi (Phasmarhabditis hermaphrodita). Přípravek je určen pro použití na orné půdě, v zelenině, okrasných rostlinách a zahradách, ve sklenících i na otevřených plochách. Cena nejmenšího balení na 40 m2 je zhruba 400 Kč.

    Slimáci jdou na pivo

    Do vydlabané půlky melounu nalijeme pivo, namočíme celý vnitřek a položíme ten pivní rybníček večer do místa, kde ti milí drobečkové vylézají, nebo kde jim chutná náš salátek, kytičky a podobně. O půl deváté večer se začínají houfovat a předhánějí se, kdo víc sežere.
    Móc jim to chutná, takže zapomenou na kytičky, opijí se do němoty a spadnou do pivního rybníčku.
    Odtamtud už NIKDY(!) nevylezou, protože je nadobro po nich.
    Ráno se budete divit!
    Lze nechat 2-3 dny, mezitím sníte další meloun..... a dílo se opakuje.
    Nebolí z toho záda, jíte pořád melouny, hubnete a užíváte si sluníčka.

    Vyzkoušeli jsme, funguje to super !!!
    Žádný zbytkový jed v půdě, obava z otrávení psů a koček.!!!!
    Žádné parazity z vnitřností slimáků (fasciolopsis buski) rozložených nejrůznějšími jedy!! Naše kytičky si zaslouží kvést.

    ze stránek www.agrislatinice.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Ano, ano. V roce 2008 se objevili zjara z ničehož nic. Jak by spadli s nebe... To mě nikdo nevymluví, že to tak nebylo. Předtím nebyl jediný náznak výskytu. Tito fujtajbli mě sežrali vyrážející rostlinky okurek asi tak třikrát než jsem na ně přišla. Zahrádku mám mimo bydliště.
    Další roky byl můj boj téměř marný. Vanish, Mesurol, loni jsem jim koupila pivo, tak na pivo šli jak diví,pak jsem je vysypala na kompost a do půl hodiny z nich byl jen flek.
    Jinak jsem používala sůl neb teplou vodu jsem neměla k dispozici.Skutečně se dalo jen těžko něco vypěstovat. Sousedé radí veškerou trávu, plevel odstranit, protože přes holou zem nepřejdou. Letos , nevím, jak to s nimi bude. Zatím jsem je nezaregistrovala, ale třeba zase spadnou s nebe, kdoví?

    OdpovědětVymazat
  5. na plzáka španělského si zaobstaraj/pozicaj Kachnu domácí - indický bežec (Anas platyrhynchos f. domestica) a mas po problemoch ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano potvrzuji! Je to ekologické a nekrade nám to čas. Běžci samostatně probíhají terénem a plžů se přežerou tak, že si zeleniny na záhoncích ani nevšimnou a je po starostech :-)

      Vymazat
    2. Já mám od loňska dva páry Indických běžců a není pravda, že zahradě neškodí. Sesklízely mi všechny jahody, přesně si pamatovaly, která bude dozrávat, taky jdou na maliny. Dobrá, rozhodla jsem se, že letos je nechám ať vysbírají všchny škůdce a příští jaro, už bude mít kolem zeleniny a jahod nízký plotek.Možná je to i tím, že lotos je plzáků podstatně míň, kdo ví:-)

      Vymazat
  6. Plzák - láhev 1,5 l PET. Uříznout vršek nalít 200 ml hodně levného piva. Plzák se nachlastá a utopí. Co týden měnit.
    Plzák 2: Biocont - parazitické hlístice Nemaslug asi za 500,- Pozor! musí se aplikovat za počasí jako je dnes 20 C, hodně vlhko až mokro jinak neúčinkuje (a když lezou plzáci). Mě to neúčinkovalo, protože když bylo nejvíc slimejšů bylo sucho (hlístice přežijí jen ve vlhké půdě).
    Nějakej chlápek aplikaci zlepšil:
    Hlístice z vodou dá do kýblu, nasbírá co nejvíc slimáků a dá je tam utopit. Slimáky plný hlístic pak rozhází po zahradě. Kanibalský slimejš špatnělský je sežere a nakazí se - z něho se nakazí ostatní, možná i další generace v roce.

    Padlí americké - v zimě přežije na větvičkách angreštu (na povrchu). Kumulus WG 80% síra stříkat opakovaně před a po sezóně. Silná koncentrace, dřevu to neublíží u zelených listů bych to neriskoval. Nebo něco co ty houby udusí rostliné oleje, mléko - ty bio postřiky.
    jm

    OdpovědětVymazat
  7. http://www.jajsem.com/odpusteni-aneb-jak-nastolit-ve-sve-zahrade-mir/

    OdpovědětVymazat
  8. Fígl na slimáky:Zakoupíš(nemůžeš li ukrást)červený meloun.Rozkrojíš a půlku vydlabeš lžicí(nejlepší je kousky dužiny "vydezinfikovat" rumem,ale to teď není podstatné).Kůru z půlky melounu zahrabeš do úrovně záhonu a do vzniklé "misky" naleješ trochu piva.Slimáci se v tom úspěšně topí.Likvidace pomocí vařící vody.A opakovat s druhou půlkou,případně dalším melounem.

    OdpovědětVymazat
  9. Na ty slizké slimejše doporučuju homeopatiký lék Helix tosta, dodá na adrese Zlatá cesta paní Goldová. Vyzkoušela jsem loni, letos se mi ještě neobjevili. Jestli zítra přijedu na zahradu a budou tam, tak mě trefí šlak. Libuše

    OdpovědětVymazat
  10. taky na slimaky chodim v noci s baterkou,jsem rad ze nejsem sam blazen :) (taky pri nocnich lovech pozoruju zizaly,jak jsou vytazeny napul na povchu a jakmile na ne posvitim tak se velmi rychle schovaj,tak rychle jsem zizalu jeste nevidel se hejbat,nevite nekdo co delaj takhle natazeny venku?) ale poridil jsem taky granulky a je klid zatim.kdyz se hokajdo zacne pnout tak uz na ni nejdou ty bestie.kazdopadne ty plzaci uz tu par let jsou a jeste se nerozsiril prirozenej predator.jestli je v tom jejich rozsireni zamer nevim.skodej ale fest ;) slimaci se daj jeste vychytat,ale zmrzly mi jak byl ten posledni mraz 17.5. tresne i svestky a o 50 metru dal ostatnim zahradkarum tresne i svestky prezily,asi zacnu taky bejt konspiracni,ze mi to spalili schvalne jako odmenu za ten vodni Cloudbuster co na ty zahradce mam :D zdravim jirik

    OdpovědětVymazat
  11. Díky, díky ... meloun a pivo se mi líbí.
    A máte někdo zkušenost s biopřípravkem Ferramol (česky totéž od Zdravá zahrada)? http://odpuzovace-zvirat.heureka.cz/ferramol-granule-proti-slimakum-200g/specifikace/#section
    Píšou o něm samé zázračné vlastnosti. Mně se zatím zdá, že se osvědčuje - dva dny za sebou dle návodu sypané modré granulky zmizely, a od té doby slimejše nevidím, takže teď nesypu ...
    Taky fungovalo velké víko od sudu položené na zem - schovali se tam a byli vysbíráni.
    Soused má zmíněné kachny, tak snad aspoň z té strany bude klid (:-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všechny škůdce řeší permakultura : Není přemnožených slimáků, ale nedostatku kachen! Tímto způsobem se likvidují i jiní škůdci - budování domečků pro berušky a škvory........Základem je vyvážený biotop, kde se vše navzájem doplňuje a taky žádné monokultury. Když vysadíte smíšené záhony rozhozením různých semínek, škudci - třeba bělásci jsou zmateni vůněmi a těžko nacházejí, co potřebují. Permakultuře se věnuje např. kniha J. Svobody : Komletní návod k vytvoření ekozahrady, nebo také Holzer: Zahrada k nakousnutí, nebo Vlašínová: Zdravá zahrada. Zajímavá je také kniha : Fukuoka: Revolúcia jednej slamky a spousta videí a filmů.......Nelze to napsat takto stručně, je to celá filosofie soběstačnosti. Jinak na slimáky vyrábí firma biocont parazitické hlístice. Nemám s nimi zkušennost, ale od stejné firmy používám parazitické vosičky na mšice ( přes zimu se mi mšice rozmnoží na ibiškách a toto pomáhá 100% již několik let) a roztoči na svilušky taky zabrali. http://www.biocont.cz/zahrad-produkty.html

      Vymazat
    2. Nejlepší domeček pro škvory jsou jiřiny - tam jdou moc rádi.

      Vymazat
    3. Chováme indické běžce,prvním rokem,milá nenáročná kachnička-kamarádka...slimáky jim nosím jako zákusek od sousedů,doma nemáme ani jednoho.
      Mám vyzkoušeno:natrhat kapradí,nasekat a rozprostřít kolem záhonu i do záhonku na volné plochy...slimákům to nevoní a opravdu to funguje,dcerka je již zvyklá nosit kapradí z vycházky...na slimáky:o))

      Vymazat
  12. ano, manželka mi také stále říká, abych si přečetl knihu kooperace s přírodou... asi budu muset... nějak je zkusit přemluvit, aby se vrátili do Španělska... já nikdy nic zbytečně nezabil, ani mouchu v bytě, jak flyboy jsem je chytal do skleničky a pouštěl z5 ven s dobrým pocitem... ale nyní jsme prodali byt a jsme na statku s hektarovou zahradou,... :-) je tu slimáčí ráj... no a já když pěstuji artyčoky, ačokči, tabák, konopí, kedlubny, atdatdatd a oni mi to ožírají, prostě jsem to nevydržel, když si sazeničky hýčkám a oni mi to likvidují, tak sbírám a nabodávám je na hřebík... jsem z toho pak smutný. Chci nalákat ježky, užovky... jenže u nás plzáků je mraky. No nejprve tedy musíme nastolit harmonii, nebudu to přehánět se zeleninou, nejprve spíš domečky pro různé živočichy... když já je mám i ve skleníku, zjistil jsem, že pod dveřmi je miniaturní dírka, tak jsem jí utemoval, tak snad to bude ok... Přeji vám všem mnoho úspěchů! Vytvoříme na celém světě opět Rajskou zahradu!!! Láska zvítězí!!! Mám vás rád přátelé!!!! JK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježci,ptáci ani užovky Vám plzáky žrát nebudsou - jsou totiž hořcí. jediná rada je, pořídit si malou čínskou kachničku a ta se jimi krmí velmi ráda...

      Vymazat
  13. Ferramol je v poho. Mám vyzkoušené, neotráví domácí zvířata, vydrží mnoho deště a zalévání a ve finále se rozloží na organické hnojivo.

    Viktor

    OdpovědětVymazat
  14. Rozmístěte po záhoncích vlhké prkénko, rovněž i použít ve skleníku, ráno si je posbíráte pod prkénkem.

    OdpovědětVymazat
  15. My sice zahradku nemame ,ale na dvore u domu v Britanii jich mame hojne kazdy vecer,velmi pomaha Ferramol anebo sem taky videl souseda jak posipaval sul okolo zahrady,kazdopadne Ferramol funguje a to stim pivem je zajimave to urcite zkusim,po Ferr.,sem je nevidel skoro mesic.Ludva

    OdpovědětVymazat
  16. Slimáci jsou letos na našich zahrádkách vzácní, díky velmi suchému jaru. Také mám v záloze obranné prostředky pro případ, že se jejich vyhladovělá armáda bude po opuštění úkrytů snažit sežrat všechny rostlinky, které jsme celé jaro chránili před záludným klimaterorem. Odspodu to zatím jistí krtci a na povrchu slepice. Krtek kořenům rostlin neublíží a slepice se dají ohlídat. Nejdůležitější je NIKDY TO NEVZDAT. Je to náš boj za zdraví a potravinovou nezávislost. Je to daleko účinnější reakce na současný totalitní teror, než se srocovat a vyřvávat v ulicích.

    OdpovědětVymazat
  17. Já myslím, že to americké padlí nasprejovali. Zničilo mi angrešt, který to nikdy neměl. Je zajímavé, že to bylo v době, kdy sprejovali i ty umělý mrazy. Ty se jim tolik nepovedly, jako loni, tak přidali škůdce, bakterie, viry. Odpozoroval jsem, že když naoctuju, za chvilku se zvedne divný vítr. Začli nám octování kazit protivným technickým větrem.

    Petr.

    OdpovědětVymazat
  18. vlani a predvlani ich bolo kopec, tohto roku ani jeden:-))) vôbec netuším ako je to možné. Aj vošky na ružiach len minimálne, ale pre istotu som ich postriekala vyluhovanou žihľavou (kopriva)

    OdpovědětVymazat
  19. vlani a predvlani ich bolo kopec, tohto roku ani jeden:-))) vôbec netuším ako je to možné. Aj vošky na ružiach len minimálne, ale pre istotu som ich postriekala vyluhovanou žihľavou (kopriva)

    OdpovědětVymazat
  20. Nejrychlejší likvidace plzáků je nabodávání na pružný dřevěný metrový klacík,ukončený tenkým dlouhým hřebíkem.Dá se v pohodě nabodnout až 5 slimáků najednou.Pak stačí jen pořádně švihnout do vzduchu a slizký šmejdi letí až 100m k sousedům do zahrádky.Jim to ale určitě nebude vadit,neboť propíchnutý šnekˇ--mrtví šnek!!!!

    OdpovědětVymazat
  21. stačí nasypat okolo záhonu piliny a ani nejlepší slimák to nepřeleze:)

    OdpovědětVymazat
  22. a ještě něco k té kachně:)
    http://www.indickybezec.cz/plzak-spanelsky/

    OdpovědětVymazat
  23. nechce se mi to procitat ale muzu z prace poradit ze je super vanish (ne ten praci prasek:-D) ty slimaky to doslova vysusi....

    OdpovědětVymazat
  24. Absolutne nejlepsi a prirodni reseni je pisek pod který se dá folie, pres pisek slimaci nelezou a folie je tam kvuli tomu aby ze spodu neprorustaly travy atd. a aby byla vrstva pisku stala, reseni je trvale a 100% spolehlive pres pisek se nedostane jediny slimak, akorad to da dost prace to udelat, staci udelat takovy pas, siroky 40cm - tolik aby se nestalo ze se pres pisek udela most ze spadle travy,kolem zahonu. mam vyzkouseno mnoho let ve vlkych mistech kde slimaci predtim sezrali vsechno.

    Nechapu jak muze nekdo slimaky zabijet jsou taky zivi stejne jak ostatni, vzdycky se najde reseni ktere je nenasilne a prijatelne pro obe strany.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Och pochopitelne, pozirani za ziva kachnou je mnohem nenasilnejsi. At zije pseudohumanismus ;)

      Vymazat

Komentáře prosím pouze věcné, k tématu, informačně přínosné, nikoliv pouze urážky autorů článků.
Komentáře moderuji podle svých časových možností.