V USA zesiluje hnutí proti ponižujícím tělesným prohlídkám na letištích, bouří se piloti i cestující. Důvodem, proč stát trvá na těchto prohlídkách, není bezpečnost - tyto prohlídky za 9 let dosud nezachytily ani jednoho teroristu. Pravým důvodem jsou samozřejmě státní zakázky pro soukromé firmy dodávající letištní scannery a jiné "bezpečnostní" technologie.
Ministerstvo obrany řeklo pilotům a turistickým organizacím, že letištní scany a ohmatávací prohlídky budou pokračovat
Aaron Dykes, Alex Jones, 12. 11. 2010
Překlad: Orgonet
(Na obrázku: Publikace pro děti, aby pochopily, proč je pro ně důležitá prohlídka tělesných dutin před letem. Je to satira, samozřejmě, ale není až tak daleko od pravdy .... )
Na dnešní spěšně svolané mimořádné schůzi v Bílém domě řekla ředitelka DHS (Department of Homeland Security – Ministerstvo domácí bezpečnosti) Janet Napolitano http://www.msnbc.msn.com/id/40158196/ns/travel-news/ zástupcům z nejvýznamnější pilotní unie a zájmovým skupinám pro cestovní ruch, že navzdory prudkému odporu proti letištním bezpečnostním opatřením http://www.infowars.com/big-sis-forced-to-respond-to-nationwide-revolt-against-tsa/ bude pokračovat TSA (Transport Security Agency – Agentura bezpečnosti provozu) v užívání invazívních tělesných scannerů a ponižujících ohmatávacích praktik, včetně osahávání prsou a genitálií pasažérů. Znepokojení zástupci výkonné moci nebyli s tímto prohlášením příliš spokojeni.
Geoff Freeman, výkonný vicepresident americké cestovní asociace, odešel ze schůze s tvrzením, že to nebylo „zcela uklidňující“ http://www.cnn.com/2010/TRAVEL/11/12/travel.screening/ . S viditelným rozhořčením řekl: „Chápeme hrozbu, které čelí DHS, ale otázka je, kde učinit hranici.“
Zesílená bezpečnostní opatření způsobila, jak řekl Freeman, stovky telefonátů od cestujících, kteří vyhrožují, že nebudou létat. Celá řada propojených oblastí turistického ruchu se obává zhoubného efektu bezpečnostních opatření na obchod a cestování. Aerolinie odhadují, že přicházejí o 9,4 miliardy dolarů http://www.cnn.com/2010/TRAVEL/11/12/travel.screening/ z důvodu „vyhýbání se“ cestování. Průzkum z r. 2008 ukázal, že 41 miliónů potenciálních cestujících letadly zůstala doma z důvodu obav z „rozbitého“ nebo špatně nastaveného systému.
„Na jedné straně se hovoří o vytváření pracovních příležitostí pro tuto zemi a o tom, jak se ekonomika má dostat zpět na úroveň, a na druhé straně jsou milióny Američanů odrazovány od létání, které je branou k obchodu,“ kritizoval Freeman. http://www.reuters.com/article/idUSTRE6AA55S20101111
Avšak ředitelka DHS dala jasně najevo, že postupy TSA budou nejen pokračovat, ale rozšíří se o nové technologie, které jsou vyvíjeny. Na doplnění byly naplánovány programy „Důvěryhodný cestující“ http://www.cnn.com/2010/TRAVEL/11/12/travel.screening/ , které budou využívat biometrická data, jako např. identifikace pomocí skenování sítnice.
Odvětví spjatá s cestování jsou obzvláště znepokojeny nástupem „cestovní vzpoury“
http://voices.washingtonpost.com/blog-post/2010/11/tsa_tempest_growing_ban_the_bo.html a právě nyní před svátky média přinesla vlnu zpráv o případech osahávání a obtěžování na letištních kontrolách http://www.infowars.com/world-battles-the-invasion-of-the-naked-body-scanners/ , na začátku období roku, kdy se nejvíce cestuje. Občanské skupiny vyzývají k nelétání anebo k odmítnutí projít tělesnými scannery. http://www.cnn.com/2010/TRAVEL/11/12/travel.screening/ Na 24. listopadu je koordinován protest zvaný „Státní den odmítání“ http://www.wired.com/threatlevel/2010/11/national-opt-out/ , právě před svátkem Díkůvzdání, což je nejrušnější cestovní den z celého roku.
Zástupci pilotních organizací se rovněž zúčastnili schůze s Napolitanovou a se správcem TSA Johnem Pistolem.
John Prater, předseda Asociace pilotů aerolinií, protestoval http://www.reuters.com/article/idUSTRE6AA55S20101111 proti zbytečným podrobným prohlídkám pilotů aerolinií a letecké obsluhy, kteří, na rozdíl od zaměstnanců TSA již prošli kontrolami a byli vpuštěni do kokpitu. Pilotům byla již dána důvěra, aby obsluhovali nejnebezpečnější potenciální „zbraň“ na palubě každého letadla – samo letadlo. Jaký by asi u sebe mohli mít kontraband, který by byl ještě nebezpečnější?
Prater řekl: „Piloti nejsou teroristickou hrozbou.“ „Nedává naprosto žádný smysl, aby se na nich praktikovala tato neúčinná bezpečnostní opatření.“
Také předseda americké asociace pilotů, kapt. Mike Cleary, zpochybnil bezpečnostní politiku a napsal dopis http://www.cnn.com/2010/TRAVEL/11/12/travel.screening/ , v němž radí pilotům, aby se nepodrobovali tělesným scannerům (tj. Moderní zobrazovací technologii – AIT) z důvodu obav z poškození zdraví radiací, a také z důvodu znepokojení intruzivními metodami a chováním pracovníků TSA.
Po pravdě řečeno, tato bezpečnostní opatření nebyla zavedena proto, aby potlačovala terorismus – hlavní média přinesla zprávu, že v devítileté historii se TSA nepodařilo zadržet ani jednoho teroristu http://www.cbsnews.com/stories/2010/05/19/eveningnews/main6500349.shtml
Namísto toho se ekonomické a soukromé výdaje na bezpečnost přesunuly přímo do soukromého bezpečnostního komplexu. Byl to Michael Chertoff, http://www.nowpublic.com/world/full-body-scanner-lobby-michael-chertoff-rapiscan-2552674.html který během svého úřadu jako hlava Domácí bezpečnosti schválil smlouvy na tělesné scannery a další bezpečnostní technologie jen proto, aby měl jako zástupce průmyslu a lobbista ve věci tělesných scannerů přímý prospěch z mnohamiliardových dolarových kontraktů poté, co opustí Bushovu vládu.