21. května 2012

Praktické zkušenosti s vyvíječem HHO


Vzhledem k tomu, že před rokem zveřejněný článek 
 Funkční vodíkový generátor pro auto byl na Orgonetu jedním z nejčtenějších a stále k němu chodí komentáře, jistě vás bude zajímat i tento dopis čtenáře.

Milý Orgonete,
 rád bych přispěl na Tvé stráky praktickými zkušenostmi s vyvíječem HHO. Mám na terénním voze Nissan patrol GR namontovanou suchou buňku HHO doplněnou o magnetizér. S tímto systémem mám najeto 15 000 km. Údaje o spotřebě zde: http://www.spotreby.cz/nissan-patrol-gr-y60-rd28t-85-kw-112-hp-a7496/     

Vyvíječ pracuje tak jak má. Jako náplň používám destilovanou vodu a KOH v koncentraci od 10 do 33%(zimní provoz). Odběr proudu z alternátoru je 12A/12V. Vyvíječ je napájen pulsním zdrojem s frekvenci pulzů 150 Hz. Vyvíječ dává cca 1 až 5 litrů plynu za minutu přičemž záleží na odběru proudu. Nasávání plynu mám umístěno před turbem za vzduchovým filtrem.

Celý systém je doplněn o tzv magnetizéry. Použil jsem magnety ze starých HDD. Jsou umístěny vždy v páru a to na palivovém potrubí, dále na výtlačném potrubí z vyvíječe a na sacím potrubí to celé doplňují dva magnety ze starých reproduktorů. Magnety mám na autě chvilinku. Přestože je jejich vliv cítit (čistější emise), tak na spotřebu nemají téměř žádný prokazatelný vliv.

Motor je vznětový řadový přeplňovaný šestiválec o obsahu 2,8l s plně mechanickým vstřikováním paliva do komůrky a bez jakékoliv elektroniky. Z mých osobních zkušeností se výkon motoru příliš nezvedl, ale změnila se jeho charakteristika. Motor má silnější zátah z nízkých otáček a vytratil se efekt prodlevy turba. Po naběhutí turbodmychadla se vliv vyvíječe vytrácí. Motor se znatelně utišil a snížila se kouřivost (a to znatelně). Při přechodových stavech motor kouří, nicméně barva kouře se změnila z hnědočerné na bílošedou.Také výfukové plyny na výstupu z výfuku mají znatelně nižší teplotu a motor se méně zahřívá. Můj motor je zcela mechanický a má funkční E.G.R systém. Řízení paliva je nastaveno z výroby a neobsahuje žádné regulační prvky, které by na základě údajů z čidel řídícího systému ubraly množství vstřikovaného paliva. Úspory paliva tak lze dosáhnout pouze nohou na plynu. Vzhledem s citelně vyššímu kroutícímu momentu v nízkých otáčkách to není problém, protože motor jde krásně plynule za plynem. Na spotřebě se vliv vyvíječe a magnetizéru projeví tedy pouze v případě, že minimálně používám turbo a snažím se jezdit v nižších otáčkách. O zlepšení emisí a hluku motoru není pochyb, protože tyto změny jsou na první pohled patrné. Zvýšení točivého momentu je také dost cítit. S ostatními parametry (zejména spotřeby) je to bez řádného měření velmi sporné. Bez změny stylu jízdy je u mě snížení spotřeby neprokazatelné. Celý systém fuguje jinak, než udávají prodejci. Podle mé zkušenosti vyvíječ funguje, ale bez přizpůsobení stylu jízdy žádná úspora paliva u mého vozu nenastává. Naopak emise se výrazně zlepšily. Chod motoru se také zlepšil, žádné poškození doposud nenastalo.

Nastavení vyvíječe - dle mých pokusů je optimální odběr do 20 - 30A max, více již nemá žádný efekt ba spíše naopak. Větší vyvíječ nepřináší žádné lepší výsledky. Celé to funguje u mě tak, že je potřeba co nejcitlivěji nastavit poměr odebíraného proudu versus množství vyvíjeného plynu. Dlouhodobými pokusy jsem došel k výše uvedeným parametrum nastavení, platném pro můj Nissan.Použití vodíku v klasickém spalovacím motoru tímto způsobem podle mého není cesta ven z energetické krize. Zvětšování vyvíječe donekonečna nemá kýžený efekt. Vodíkový vyvíječ není perpetum mobile a nikdy nebude. Vždy bude množství odebrané energie na výrobu čistého vodíku větší, než kolik se ho uvolní jeho ČISTÝM spalováním. Zvýšením účinnosti elektrolýzy můžeme nicméně dosáhnout použitelných výsledků ve smyslu množství vyvíjeného plynu versus odběr. Vodík a kyslík v určitém poměru s naftou (či jiným palivem) potom způsobí lepší podmínky hoření v ne příliš optimálních provozních podmínkách. Tím mám namysli přechodové stavy motoru a spalování při špatném plnění válců především v nízkých otáčkách. Z toho mi tedy vyplývá, že vyvíječ nemá smysl dělat zbytečně veliký a také nemá smysl řídit jeho nasávané množství. Využití vyvíječe je účinné pouze v úzkém rozsahu parametrů motoru.

Vyvíječ automobilky nezajímá nejspíš přesně kvůli těmto vlastnostem, kterých mohou dosáhnout efektivněji úpravami typu - proměnné časování ventilů, přeplňování, proměnná délka sání, optimalizace spalovacího prostoru atd... Také bezpečnost vyvíječe je hodně diskutabilní, jak pro obsluhu (nebezpečí poleptání, výbuchu), tak pro motor. DŮRAZNĚ MUSÍM VAROVAT PŘED POUŽITÍM NaOH, KTERÁ SILNĚ LEPTÁ HLINÍKOVÉ ČÁSTI MOTORU. KOH je pro motor neškodná. Myslím, že právě z těchto důvodů se vodík v moderních motorech neprosadil a nahradily ho jiné zlepšováky. O tom, že pokusy s vodíkem probíhaly a probíhají snad není sporu a kdyby byl systém až tak úžasný, jistě by jsme na něj již jezdili. Na vodík podle mého mínění v blízké budoucnosti jezdit nebudeme.

Každopádně je vyvíječ zábavná učební pomůcka pro všechny co rádi experimentují a kutí. Ve starších motorech může dokonce přinést velmi zajímavé výsledky. Mnoho se člověk doví o chemii a fyzice, také se mnoho doví o zákonech termodynamiky a tajemstvích, kterými tyto obory oplývají. V neposlední řadě se také hodně člověk dozví o myšlení lidí, pověrách a mýtech.

Vyvíječ podle mého soudu a zkušeností není zachránce vaší spotřeby a nejspíš ji o mnoho nesníží, pokud to Vy sami nebudete chtít. Pokud si chcete experimentovat, hrát si a vyvíječ si spíchnete doma sami, potom hurá do toho. V opačném případě raději investujte do přestavby na ŘO nebo LPG, což podle mého přinese zaručeně výsledky.

Hodně úspechů při kutění všem přeje UKONVEJ. ps: fandím celému lidstvu a přeji si pro všechny úspěšnou transformaci. Myslím, že je u toto ale potřeba uvažovat rozumem a zohlednit také názory skeptiků. Za mě osobne tady nezapomínejme prosím, že pravda je vždycky tak nějak JING JANG uprostřed.

Máte - li rádi hudbu, tak nabízím všem lidem zdarma část své tvorby v odkaze zde : http://soundcloud.com/ukonvej/sets

6 komentářů:

  1. úžasná hudba, děkuji, m.

    OdpovědětVymazat
  2. To,že vodní pára(ze vzduchu)zlepšuje chod hlavně dvoutaktního motoru,je stará známá věc-kdysi se i dělala "udělátka",která přikapávala vodu do difuzéru.Ovšem víc vody,-větší koroze.

    OdpovědětVymazat
  3. Zase takova tragedie s korozi to nebude, spalovanim paliva vznika hlavne CO2 a vodni para, takze troska vodni pary navic zase takovy prusvih neudela. Musi se to ale vcas vypnout, aby se motor pred odstavenim vysusil a nikde nic nekondenzovalo, natoz nemrzlo.

    Jinak jsem po ránu potřeboval rozhýbat mozek, tak jsem si spočítal pár věcí:
    Litrů HHO plynu z litru vody: 1860 zdroj: http://www.jednavodu.cz/jak-to-funguje/
    Hmotnostní poměr vodíku ve vodě: 11,1%
    Litrů HHO plynu za minutu: 2
    kg HHO plynu za minutu: 1/1860*2=0,001075
    kg vodíku za minutu: 0,001075*0,111=0,00012

    Za minutu tedy systém dodá celých 0,12g vodíku.

    Oproti tomu spotřeba paliva při 5kg (cca 7l) za hodinu vychází na cca 83g za minutu.
    Když k 83g paliva přidáme desetinu gramu vodíku na minutu práce motoru, tak to určitě zlepší spalovací proces víc, než cokoli jiného :-D

    OdpovědětVymazat
  4. skus si tech 0,12g vodíku zapálit u huby XD a pak pochopíš ty matematiku XD,,, nejseš ty ten 8000SAC?

    OdpovědětVymazat
  5. Proudová zátěž alternátoru 30A ho nejen ohrožuje přetížením ale zvyšuje spotřebu asi o 0,5 L/100km. Vyvýječ se při takovém proudu ohřívá a snižuje i tak žalostnou produkci nicnědělajícího plynu. Takže praktická zkušenost je popravdě mínus a ne plus.

    OdpovědětVymazat
  6. ale dávno už jsou pulzní vyvíječe, které mají odběr proudu asi kolem 1A, s ještě větší účinností než klasická elektrolýza.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány.