13. července 2013

Létající auto

Něco odlehčeného na prázdninový víkend:
Já jsem hračička, takže mě zaujala informace o novince - létajícím autě, které se během 1 minuty promění z režimu silnice do režimu letu. Splněný sen z mnoha filmů (:-))), paráda ... Video mluví za vše. I když asi jde o klasický pohon a ne o volné energie (leda by vývojáři překvapili v režimu letu), stejně je to pěkný (:-)))

Na videu je verze Terrafugia Transition:
http://youtu.be/KeXRGhhKDGs



Vše o něm najdete na stránkách http://www.terrafugia.com/ (anglicky).

Do budoucnosti se vyvíjí dokonalejší verze Terrafugia TF-X.

  • Vozidlo Terrafugia’s TF-X  je kombinací auta a letadla, určenou pro širokou veřejnost. Je schopno startovat kolmo vzhůru a dosáhne rychlosti 200 mil/hod.
  • TF-X uveze 4 lidi v komfortu stejném jako osobní auto, jeho dolet je nejméně 500 mil, vejde se do obyčejné garáže a může jezdit po silnicích a dálnicích. (Na videu je asi dvoumístná verze.)
  • Pozemní pohon auta je elektrický, jakož i pohon při vzletu.
  • Baterie se nabíjejí vlastním motorem či zapojením do nabíjecí stanice.
  • Auto/letadlo je schopné „samopřistání“ na schválených místech za schválených povětrnostních limitů.
  • Před odjezdem si operátor zvolí primární cílovou přistávací zónu a náhradní přistávací zóny.
  • Pokud auto vypočítá, že na palubě je nedostatek energie na dokončení celého letu, přistane bezpečně na jedné z prvních dvou přistávacích zón, s 30 minutovou rezervou, anebo, pokud je tam nepříznivé počasí či omezený příjem, odlet nebude povolen, dokud nebudou zvoleny přístupné přistávací zóny.
  • Pokud manuální řízení (vyhlídkový let) či změna počasí způsobí, že druhá přistávací zóna bude mimo limity, operátor bude uvědoměn a donucen zvolit nové přistávací zóny v rámci dostupnosti.
  • Operátor vozidla bude mít konečné slovo v tom, zda schválená přistávací zóna je skutečně bezpečným místem k přistání, a kdykoli bude moci zrušit pokus o přistání.
  • Zrušení třetího přistávacího pokusu na konci dlouhého letu bude mít za následek automatické vyhlášení stavu nouze a horizontální přistání na nejbližším letišti.
Atd., je promyšleno celé začlenění do systému navigace leteckého provozu.
Předpokládá se, že vývoj vozidla bude trvat 8 – 12 let. Pokud si přejete být jedním z jeho prvních vlastníků, rezervujte si vozidlo již dnes u společnosti Terrafugia. Můžete se přihlásit i jako investor projektu.

12 komentářů:

  1. Spíše bych řekl že to je jezdící letadlo.Do látajícího auta to má daleko

    OdpovědětVymazat
  2. kolmého startu samozřejmě schopné není !!! není to vrtulník ani bojový letoun.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Transition, které je na videu, startuje normálně. Ale další vyvíjený model TF-X by toho být schopen měl - viz z jejich webu: "vertical takeoff and landing".
      Viz http://www.terrafugia.com/
      TF-X™ is Terrafugia's vision for the future of personal transportation.  A four-seat, plug-in hybrid electric flying car with fly-by-wire vertical takeoff and landing (VTOL) capabilities, TF-X™ is designed to bring personal aviation to the world.  The design will make use of the high power density and reliability of modern electric motors in combination with parallel power and control system architectures to achieve a higher level of safety than modern automobiles.  TF-X™ will provide true door-to-door transportation combined with the freedom of vertical takeoff and landing -- creating a new dimension of personal mobility.

      Vymazat
    2. tak to jo, nevěděl sem že to patří k tomu vyvíjenýmu modelu.

      každopádně bych to bral, jsem velkej fanda letadýlek :-)

      Vymazat
    3. Zkusme si to kolmo startující auto popsat z hlediska energie:

      1. Předpokládejme, že váží jednu tunu.
      2. To znamená, že potřebuje ke vznášení tah 10000 Newtonů (zaokrouhleno).
      3. Když bude mít motor (vrtuli), který urychlí každou sekundu 100 kg (necelých 100 m3) vzduchu na rychlost 100 m/s (360 km/h), bude mít přesně správný tah.
      4. na vytvoření tahu za výše uvedených podmínek je třeba přes 600 kW výkonu motoru (100kg*100*100/2/0,8=625000 ;vrtule mají účinnost až 80%, proto koeficient 0,8). S výkonnovou rezervou, potřebnou pro bezpečnost a manévrování, se dostáváme k potřebnému výkonu kolem jednoho megawattu.

      5. Potřebný výkon je přímo úměrný výtokové rychlosti. Výše uvedený výpočet odpovídá tomu, že letadlo/auto bude vybaveno dvojicí vrtulí o průměru přibližně jednoho metru. Dvoumetrové vrtule by dosáhly stejného tahu s motorem jen 200-250 kW.

      Závěr: pokud se jim podaří vybavit ten prostředek pohonnou jednotkou o výkonu několika stovek kW a k tomu patřičně velkými vrtulemi, tak to může startovat i kolmo.

      Vymazat
  3. spise by neco vymysleli,jak se rychle zahrabat do podzemi od 12 metru a nize.budem to za chvili potrebovat.uz nevidim uniku od vsech tech jedu. i kdyz v tom podzemi taky clovek nevi..
    Pa mirca

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mirčo přestaňte přemejšlet nad píkovinama. :-) vyhýbejte se aspartamu a fluoridu, víc udělat nemůžete. nikam se nezahrabávejte

      Vymazat
    2. To už mají, "vrtací vlak" pod názvem SubTerrene, který vrtá(spíš propaluje výkonnými lasery)tunely pod zemí.Pentagon by jistě za mírný milionový poplatek nějaký půjčil :-))))))

      Vymazat
  4. Když už byla zmíněná "volná energie" - kolem nadace Keshe to nějak utichlo... Ví někdo něco nového na toto téma?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky si říkám....

      Vymazat
    2. Já si to neříkám, já mám v tom již jasno jako kdysi herec Sovák s autorem Brechtem : Brecht s.re na mě, a já se.u na Brechta...

      Vymazat
  5. No, mě na tom děsí ta automatika. Letadlo "samo rozhodne", že přistane.
    "Zrušení třetího přistávacího pokusu na konci dlouhého letu bude mít za následek automatické vyhlášení stavu nouze a horizontální přistání na nejbližším letišti."
    Třeba stačí vosa, která vleze do rychloměru a senzor přestane fungovat. Pokud tam bude sedět člověk, který létání nerozumí a jen zadává pokyny, tak to bude zbytečných pádů. Přistát to musí kamkoliv, třeba i do pole.
    A když si to samo poletí na automat, tak si to také bude hlídat kolize s ostatními letadly? Co já vím, tak ošetření kolizí dosud nikdo v praxi nenasadil. To riziko je skutečně velké a žádná letecká společnost ho nechce zatím podstupovat.

    OdpovědětVymazat

Komentáře prosím pouze věcné, k tématu, informačně přínosné, žádné urážky autorů článků.
Komentáře moderuji podle svých časových možností, minimálně 1x denně, proto se nedivte, když se váš komentář třeba neobjeví hned.