18. září 2012

Vychovávejte děti jinak

Díky čtenářce za tip na inspirativní video s významnou psycholožkou Naomi Aldort!
Více o ní česky na http://www.naomialdort.cz/



P. S. Orgonet:
Jak prosté a geniální! Myslím, že to mnozí přirozeně cítíme a víme taky tak, ale přesto v naprosté většině svým dětem nedovolíme přirozeně vyrůst. Nemáme prostě dost sil a odvahy, abychom se odpoutali od současného (dvě stě let starého!) systému školství, který nemá s výchovou a vzděláním nic společného. Je to pouze politická záležitost výroby poslušných občanů. 
Tak držím palce generaci mladých rodičů, aby se jim dařilo vychovávat děti dle svého srdce a ne z donucení státní mašinérie. Orwellovskému státu bude doufám už brzy konec.

26 komentářů:

  1. Co se ne/chválení dětí zejména u nás v Čechách týče, viz blog Vlasty Marka: http://blog.baraka.cz/2012/08/chvalit-neumi/ Jan

    OdpovědětVymazat
  2. Velice s Vámi souhlasím. Mám rozečtenou knihu "Vychováváme děti a rosteme s nimi" - začíná větou:Ditě má vždycky pravdu.....
    To jenom my dospělí máme svá pravidla a slabé nervy!
    Přeju nám všem rodičům stálý úsměv na tváři a pohodu s dětmi :-D
    Danda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. řiďte se svým srdcem a intuicí,pak nebudete muset číst rady cizí paní,která ani vaše dítě nezná a v životě ho neviděla.

      Vymazat
  3. Kulturní uderka,aneb,pro každého něco http://www.youtube.com/watch?v=SzQQewn9nTw&mode=related&search nebo,za bukem kdosi číhá.....http://www.youtube.com/watch?v=i5wuvpL4YPs a jakou USPĚŠNOU MUZIKU používal newyorský taxikář proti opakujícímu se drancování jeho auta????...VIZ ...http://www.youtube.com/watch?v=Mh6r7SZJv0s

    OdpovědětVymazat
  4. budoucí tatík si ověří svou zralost k této bohulibé činnosti,když za ním běhají děti a zlí psy...posléze má tu milost najít tu bytost z minulého života,aby navázal na svuj vnitřní vývoj.Po takovém spojení je potomek obdařen pozitivními vlastnostmi,prostě o stupen výše pokračuje ve svém vývoji...je nasnadě,že taková rodina je naprosto harmonická,kde se všichni scházejí k tématum většinou nikoliv banálním.....

    OdpovědětVymazat
  5. Ano, geniální a prosté. V srdci přesně víš, jak to má být, jen je problém a dřina vypadnout z naučených kolejí, z toho, co jsme si během našeho dětství a mládí nastřádali...
    Před pár měsíci byla Naomi tady - třídenní seminář, několik přednášek a vystoupení v médiích (mimo jiné v Duše K.) Posílala jsem Ti banery a plakátky...
    Doporučuji všem, Naomi je velmi inspirativní osobnost nejen co se výchovy dětí týče :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. inspirativní?Ne,jen předběhla trochu dobu.Až bude Dalajlama presidentem všech národů,pak bude možné vychovávat děti podle Naomi.

      Vymazat
  6. Kolik máš dětí,Orgonete?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám dvě děti a dvě předškolní vnoučata. Jsou to naprosto nezávislé svobodné bytosti, a přesně jak říká Naomi, uči se kdy chtějí, vlastními metodami, s úžasnými výsledky. Nelze na ně používat nesmyslný dril. Vážně uvažuji o tom, že se budu angažovat v jejich domácím vzdělávání, aby nemusely do školy, kam ani nechtějí. Je mi jasné, jak by trpěly v současném neuvěřitelném školním drilu.

      Znám osobně dvě děti, které byly vychovány domácí školou, učila je maminka a babička. Zvládly dvě školy, americkou a českou, byly nesmírně vzdělané a sociálně vyspělé, a rády se učily, přesně jak říká Naomi. Prostě škola jim nezošklivila touhu po vědění, která je dětem přirozená. Dnes už jsou dospělé, střední školu a univerzitu absolovaly normálně.

      Vymazat
    2. Dobrý den,
      ráda se s Vámi spojím, mám 5 letého syna, bydlíme ve městě, ale syn je opravdu jiný než ostatní a učí se také způsobem, který popisujete vážně uvažuji o domácím vyučování i když jsme se synem sami. Také se hodlám přestěhovat někam na vesnici či okraj města, kde by tato výuka byla podle mne asi mnohem lepší.Syn nechce jít do školy a se školkou nemáme dobré zkušenosti.Navštěvuje ji minimálně. ps: máte-li zkušenosti s touto výukou prosím ozvěte se na elmistr@seznam.cz

      Vymazat
    3. taková jedna persona uprchla z Prahy do malebného udolí Berounky,kde se zazimovala na chatě a pustila byt...dítě je prvnáček a denně matinka musí pelášit na vlakovou zastávku a posílá dítě do školy v Praze...na nádraží jí vyzvedne babička...a pořád dokola...pokud jsou rodiče zralí na obživu via PC a mají vzděláni na výuku dítěte doma...tak dobrý..

      Vymazat
  7. To je zajímavé, ale hodně se tady mluví o dětech a málo o maminkách. Matka, stejně jako dítě, potřebuje podněty a společnost druhých lidí, takže matka, která je dlouho na mateřské a tráví celé dny jen s dítětem, je obvykle frustrovaná a návrat do práce bere jako vysvobození. Příčinou jsou nejspíš přetrhané vazby mezi lidmi kvůli kterým je matka v izolaci, ale za těchto okolností by bylo příliš frustrující zůstat s dítětem doma třeba 7 let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Orgonete,
      dekuju Ti za Tvuj blog.
      mam s nim jenom jeden trabl. kolikrat jsem uz zkusila pridat komentar a proste se tam neobjevi...no, nemusim se tlacit vsude, dobre, uz mi doslo ze jsem tady pro pomoc druhejm a ne pro jeviste, ale ted, po clanku o Naomi Aldort tam v komentarich pise clovek o tom ze je moznost bejt frustrovanej jako matka co ne-uci :) doma deti.
      jeje, prosim pekne, byl/a bys tak hodnej a jenom tam pridal/a tenhle kousek? rada bych prihodila trochu klidu do dusi rodicu co si chudaci myslej ze bejt doma s detma je tezky...

      tady:

      dobry den,
      prosim pekne, bejt doma s detma je to nejlepsi co jeden muze pro sebe, rodinu a deti udelat. vubec to neni frustrujici. ne-ucim (unschool ) doma 5 deti, od 4 do 13 let a neni na svete nic krasnejsiho a vic naplnujiciho. co je na tom tezky je si vedome preprogramovat myslenky jako socialni izolace, moc prace, zodpovednost.
      - socialne izolovanej clovek s detma doma neni, protoze s nima furt nekde lita s vedomim ze v tom litame vsichni :), takze az oni vyrazej do sveta nebudou tam jak nevedouci telata co byly cerstve vypusteny z kravina, zazivaj kazdej den co se v zivote doopravdy zaziva
      - moc prace - jasne, ale kdo nezazil nebohy frustrovany maly chytry lidi po tom co prijdou z tyho silenyho, pro ne naprosto nepochopitelnyho drilu, ten nevi co je prace. clovek za svy deti kazdy odpoledne trpi, protoze vi, ze sam sebe by do skoly uz nikdy neposlal, neni blazen. a pradla je porad stejne (no, kdyz zrovna objevujou zabahneny louky, tak se pere vickrat :) )
      - zodpovednost, jo, pripadam si zodpovedna, mame 5 stastnejch, kreativnich, zvidavejch, slusnejch lidi, nad kterejma tady kazdej otvira pusu. jasne ze rvou a litaj jak streleny (coz je pravda ze jiny deti moc nedelaj, maj hraci konzole a ty by se jim u litany rozbily...), ale staraj se o druhy, nechtej mobily a znackovy obleceni, malujou, ctou, hledaj na internetu, hrajou sachy, hadaj se jestli je mozny komunikovat s gravitaci a zajimaj se proc je svet takovej jakej je. jo, skolu jsme si zkusili...to nam brzo doslo ze jestli svy deti respektujem, tak to je presne to co jim delat nesmime.
      no, taky je pravda ze se jeden musi smirit s tim ze vsechno dela s detma, skacou mi za oknem na trampoline a chodej se ptat co pisu, tak jim to vysvetluju, to jo, ze bych si pohovela a docetla jednu z tech triceti rozectenejch knizek, to mi nehrozi :), ale bejt schopnej chapat svy deti (coz je za skolni dochazky nemozny ) a uzit si neskonale vysokorychlostni srandy, je proste krasa.
      ucit, pardon ne-ucit :) svy deti doma ne cira, cista naplnujici nadhera.
      jo, a nejsem blazen, jsem normalni baba, jako kazda baba...a knizky ctu v noci :))
      dekuju, hodne stesti preju
      katerina



      toz tak Orgonete. jestli myslis ze to ma cenu, prosim pekne, pridej to tam pod ten komentar teho vystraseneho rodice, jestli myslis ze veci se dejou jak maj a je to v klidu, nepridavej...ako sa paci.
      a dekuju Ti jeste jednou a mej se hezky a pekne bloguj, protoze i kdyz je pravda ze kazdej si ma hledat svoji cestu, Ty jses nase velmi oblibena lampicka a kazdej den a radi se divame co Ti pripada dulezity abychom vedeli.
      diky
      katerina

      Vymazat
    2. Kateřino, velký dík za příspěvek.
      Spoléhám tak trochu, že někdo onomu čtenáři vysvětlí, jako to je. A už jsi to udělala ty.
      Toto téma by stálo za zvláštní článek, nechceš něco více napsat, když máš zkušenosti?
      Orgonet

      Vymazat
    3. Taktéž, Vám Kateřinko, moc děkuji za příspěvek. Dojal mě a rozbrečel, neboť já osobně nemám (zatím) odvahu vymanit se ze školského systému a učit své děti sama. 8 let strávených s nimi doma bylo pro mě nejnádhernější období. Frustrovaná jsem naopak dnes (už dva roky), kdy denně trávím 8,5 hodiny v zaměstnání, zatímco mé děti tráví čas s cizími lidmi :-(. Cítím už dlouho, že je to špatně, teď jen s tím pocitem začít pracovat.
      Děkuji i tobě, Orgonete, za práci, kterou děláš!
      Peťa

      Vymazat
    4. Je to úžasné,Naomininy myšlenky mi mluví přímo z duše,já jsem si toto tak nějak myslela již dávno a hle - nejsem sama,mám takovouhle podporu!Víte,jsem máma 4 synů,20,13,5 a3 roky,takže si dovoluji myslet,že jsem již nejakou zkušenost udělala,a se základním školstvím hrozně otřesnou.Proto ty myšlenky,že povinná škola je kontraproduktivní,dítě poškozující!Jsem též lékařkou,zabývající se mimo jiné psychosomatikou,takže ty širší souvislosti vidím a bolestně si je uvědomuji!A pedagogické předůležitosti mateřských školek se jen směji!Do 6 let se mimořádně vyvíjí a utváří centrální nervová soustava,takže minimálně do 6 let by měli dát každému dítěti "svatý pokoj"a nechat ho tak,jak navrhuje Naomi. Jsem též dítě,co až do 6 let uniklo všem těm jeslím a důležitým školkám a lehce jsem vystoupala k univerzitě.Zatímco dle propagátorů školkářství již od 3 let jsem měla mít nepřekonatelné problémy se základní školou!Ale zpět k tomu,co chci odpovědět anonym.19.září 9.22:na mateřské nikdo nemusí být frustrovaný z nedostatku podnětů,z chybějící společnosti lidí,ze zpřetrhaných vazeb.To je prostě blbost!V tomto všem se dá pokračovat i na mateřské a mnohdy i líp,než v práci,to nikomu nebrání!A v době internetu si stěžovat na nedostatek podnětů,no prosím vás!Jedině na nedostatek času!Jenomže víc času nástupem do práce nezískáte,naopak,vyčerpáte se a všechno to na vás spadne,nehledě k tomu,jak nepřirozeně jsou odstavené děti.To,co frustruje na mateřské,a je třeba si to přiznat,a musím si to denně přiznávat i já,je to,že péče o děti je opravdu náročná,těžká a vyčerpávající,mnohdy vyžadující i víc,než jsou maminčiny možné rezervy.A zvláště,chcete-li nechat děti růst jejich potřebou,tak,jak radí Naomi.A kdo si tohle neuvědomí,holt logicky utíká do práce jakoby k podnětům,ale ve skutečnosti od dětí! Ale je to těžké,rodičovství lehké není,tak nesoudím. Zdravím,jsem Eva.

      Vymazat
  8. frustrovaná mutti je jen tehdy,když je jí od 14let do 30let...přibližně....dívenka se musí procválat životem,mejdany,cestováním,partnerskými vztahy,pak dozraje do zodpovědnosti a robátko vychovává šest let doma,aniž by měla pocit,že jí život uniká,že nic neprožila...nevycválaná matka nemá dítě,ale parchantíka,který jí to náramně karmicky v pubertě spočítá....začíná to triviálně,když taková matinka v tramvaji balancuje s nakupní taškou a dětátko SEDÍ....místo aby si ONA SEDLA a dala si ho na klín,eventuelně dítě stojí...od čtyř let nahoru má energie na rozdávání ...a takových prkotin je ve výchově tolik,že by umořilo vola...kočárek koupí takový,že ditě nekomunikuje s matkou,ale čumí dopředu,což je prohnaný tah výrobce,jak odcizit vztah matka-dítě hned od plenek....

    OdpovědětVymazat
  9. .. detičky-vnúčičky, vzdelané, nápadité povedia trebárs :
    "Pozorujem tú muchu ako plánuje pristáť na tanieri".
    Má 7 rokov, nie tá mucha... :DD
    Ešte je fajn v školkách MOntesori - ale u nás je ich málo...
    Bed

    OdpovědětVymazat
  10. Naomi je krásně naivní blázínek.Bylo by skvělé,starat se o děti tak,jak ona popisuje.Ale,víte,děti a jejich výchova je u Naomi vytržená z kontextu lidstva a jeho vývoje.Není prostě možné se začít okamžitě řídit jejími radami.Ne všichni rodičové jsou duševně a duchovně vyzrálí,aby pochopili,co to vlastně je a co potřebuje malý člověk jménem dítě.Nejdříve je nutné zamezit vzrůstajícímu úpadku lidstva,vrátit morální zásady do svědomí,zabránit šílenostem současnosti,aby přestali zastrašovat.Mezitím se děti samozřejmě vychovávají,ale kladla bych důraz na komunikaci s dospělými,rozhovory o tom,co děti vidí a slyší,vysvětlovat jim všechno o životě,co je správné a co je špatné.
    To je na dlouhou cestu.Proto nemůžu souhlasit s Naomi,dokonce proti některým jejím tvrzením jsem velmi proti.A už vůbec jsem jaksi proti tomu,když se sem dostávají úžasné rady pro děti z druhé strany zeměkoule,které pro české děti jsou spíše pokusnými aplikacemi.
    Moje malá dcera umí spát sama ve své posteli a trauma z toho rozhodně nemá.Přes den je ve škole a duševně tím také netrpí.Protože ví e je si jista,že jsem pořád s ní a doma spolu mluvíme.Dostává se jí i objetí a jiných projevů mé lásky k ní.Momentálně jí vysvětluji,co je přátelství mezi dvěma kamarádkama.

    OdpovědětVymazat
  11. Duše K – Jaroslav Dušek hostí Naomi Aldort: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10000000034-divadlo-kampa/212251000300027-duse-k-jaroslav-dusek-hosti-naomi-aldort/

    OdpovědětVymazat
  12. S Naomi souhlasím tak z poloviny - ne všechno, co říká, je OK, ledacos z toho mi zase připomíná takové ty huráamerické "vynálezy", které čas ukázal jako hodně mimo mísu. Nic proti domácí výuce, pokud jsou toho rodiče schopni, ale jak to realizovat v rodině, kde se třeba dvěma lidem s velmi průměrným intelektem narodí nadprůměrně inteligentní dítě? Příklad: táta i máma mají otřesnou znalost gramatiky, psaný projev se jim hemží šílenými hrubkami - jak tihle dva naučí dítě správně gramatiku, i když by ji za osvíceného vedení zvládlo levou zadní a mohlo by pak třeba opravovat chyby rodičů? Dnešní škola není už dávno dril, jaký jsme měli ve škole my dříve narození, a už vůbec ne dril, jaký byl za našich rodičů. Výsledek tomu odpovídá: ze školy lezou pologramotní lidé s minimálním všeobecným přehledem (občas si pusťte pořad Nikdo není dokonalý, uvidíte sami produkty dnešního školství) - ale ono je to tak vlastně žádnoucí: tupá hlava je lépe ovladatelná. Školka: dítě se potřebuje socializovat mezi svými vrstevníky, to je normální a zcela přirozený jev - dcera šla do školky ve 4 letech, bez "zvykacího" období, rovnou na celý den. Odpoledne jsem do školky doslova běžela, aby tam beze mě nestrádala. Zaujatá hrou udělala udivené oči a řekla: "Proč pro mě chodíš tak brzy?" Bylo to nové prostředí, nové hračky, jiné aktivity, spousta dětí - a jí se to strašně líbilo. Od 4 let spala ve svém pokojíku, ne s námi v ložnici, ale když cítila potřebu být s námi, prostě se v noci přišla nahnízdit k nám s tím, že "Měla jsem škaredý sen" a nebyl to problém, dospala noc s námi. Nemyslím si, že by ji vše výše zmíněné zabrzdilo v rozvoji - dnes studuje náročnou vysokou školu, má velké a soucitné srdce a je to báječný člověk. A tak by se dalo diskutovat hodně dlouho o tom, co Naomi s tak třeskutým přesvědčením tvrdí. U každého dítěte to funguje jinak, protože každé dítě je jiné. Nicméně zvykne-li si od mala na určité normy a tzv. mantinely, nebude mít pak tolik problémů respektovat mantinely dospělé společnosti - a že jich je!!! Celá sbírka zákonů...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s Vámi a s předchozím příspěvkem. Ono je to vše individuální, každé dítě je jiné a rodiče by se měli řídit tím, co jim říká jejich srdce. Když jsem dávala syna do školky, taky jsem měla hrozný pocit, že ho dávám cizím lidem, pak záleželo na učitelkách, když byla dobrá učitelka a brala děti jaké jsou a nedělala mezi nimi rozdíly, tak to bylo vše v pořádku, ale pokud učitelce můj kluk nepadl do oka, tak bylo zle. To samé je ve školách, když je kvalitní učitel, který nedělá mezi dětmi rozdíly a má je rád jaké jsou tak to je velké štěstí. Nechápu rodiče, kteří trestají své děti, že neudělaly něco tak jak je správné nebo když děti srovnávají s ostatními. Když syn ještě neuměl některé věci, které by už měl v daném věku umět, tak jsem vždycky říkala, však on se to naučí, až přijde čas - a měla jsem pravdu - naučil.

      Vymazat
    2. To anonymní 20.září 4.01 : omyl!,velý omyl,že dnes dávno není dril,jako dříve,cha!To dříve,troufám si tvrdit,jsme se mohli do školy i těšit,tedy aspoň jsem to tak vnímala já. Copak nevidíte ty nesmyslné požadavky školy dnešní?copak nevidíte,že po dětech chtějí učivo a znalosti,které patřívaly až na gymnázium?Za nás(jsem ročník 1969),možná něco z toho zmínili,ale nikdo si nedovolil nás z toho nemilosrdně zkoušet nazpaměť a dávat z toho čtyřky!Nikdo tenkrát nenutil vychovávat akademiky již na základní škole!Nikdo tenkrát nedával trojky z tělesné výchovy a výtvarné výchovy - to je hnus a sadismus nejvyššího stupně!Víte,jak to ty děti bolí?A to mají přece tyto předměty absolvovat se zájmem a nadšením.Dnešní děti jsou obrovským způsobem PŘETÍŽENÉ,a proto nemůžou mít pořádný přehled o ničem!Tím,že se je budem snažit zničit vědomostmi,hned a dokud jsou malincí,z nich lepší ani chytřejší neuděláme!Tam,kde je intelekt,se člověk v pravý čas a v rozumný věk naučí vše,co potřebuje. Toto nelze u Naomi zpochybňovat,to je skvěle podaná,formulovaná svatá pravda.Prosím vás,přemýšlejte! Ahoj,Eva,4 synové.

      Vymazat
  13. Ahoj lidičky :-)
    ...od synovo první třídy jsem měl s Českým školstvím potíže - po třech měsících první třídy jsem mu nesl zapomenutou svačinu, byly otevřené dveře do třídy a ještě hodina a slyšel jsem učitelku jak na čerstvé prvňáčky z plných plic rozčileně ječí: "jsem vám říkala, že budete bla bla bla"...byl jsem v šoku...to nejdražší co mám svěřuji cizím lidem evidentně zlým...okamžitě ředitelku a že budu synovi dávat sebou nahrávací zařízení, abych mohl kontrolovat chování učitelky - zamítnuto - takže okamžitě do jiné třídy, tak se synek záhy dozvěděl o že první na zemi byl Adam a Eva a ve třetí si už povídali o bibli (Státní ZDŠ) - změna školy...v šesté nastoupil s vyzn. na soukr. gympl - šikana a ignorování od učitelek, ředitelka notorik (na vodáckém výletě viděli všechny děti jak jí na kaši nesou z hospody do chaty) a já si uvědomil, že jsem ho měl učit já doma od první třídy a v šesté jsem na to neměl odvahu, tak po dvou měsích zpět na ZDŠ, ale už bylo vše jinak...7.tř jiná škola...děs též...a ředitel mi mezi čtyřma očima řekl, že bída je všude stejná +-10%...!!!...dle mého je to záměr/účel hry (NWO)...jak by jinak bylo možné aby úroveň vzdělání dětí na ZDŠ v ČR v r.1995 z 15. místa celosvětově klesla do roku 2010 na 45.místo...???...dětmi to není...!!!...po 9.tř. nastoupil na gympl...nejlepší v širém okolí...a hned bombónek, lěž učitele reagujícího na synkovo inspirativní email o přednášce, že z EU lze vystoupit...hlupák si ještě sám napíše důkaz a pošle ho... :-D ...posléze zákaz diskuze o V. Havlovi...a v diskuzi o romech profesor prohlásil: "otevírám diskuzi, ale stejně je můj názor ten správný"...a koukám fasáda školy plná zednářských symbolů...nastal měsíc přemýšlení a o zimních prázdninách mu říkám: "prdíme na školu...naučíš se pečovat o dům který nás živí...budeme ho spolu opravovat a budu tě učit jak se co dělá se dřevem, kamarád si tě vezme do učení na pár měsíců a naučí tě zedničinu, další kamarád vodu topení plyn, další základní elektrikařinu...a na to ti stačí dva roky, šlo by to za rok, ale my spolu budeme mezi tím dělat výlety za poznáním světa, lidí a sebe...proto dva, anebo tři to už je detail + se naučíš pěstovat rostliny a chovat zvířata - také u přátel...ve finále budeš umět důležitá a potřebná řemesla a budeš umět se v souladu s přírodou uživit - budeš samostatný v práci a soběstačný v jídle...co ty na to"...nadšení, úleva, radost - on... štěstí, klid, osvobození - já...odpojení od Matrixu - oba :-) ...shrnuto celé do věty: "ŠKOLY NECHTĚJÍ NIKOHO NIC NAUČIT...JEN VYRÁBĚJÍ OTROKY PRO SYSTÉM" ...:-) PS:...a první výlet bude letos do Brazílie a za šamany do Peru, pozvali nás na sklénku ayahusky... :-) ...krásný den a světlo všem :-) Béďa

    OdpovědětVymazat
  14. Nejsem sama, kdo má problém s tím, že dítě chce trávit veškerý svůj čas na počítači. Řešíme to s kamarádkama neustále a pořád nenacházíme řešení. Čas u počítače se sice snažíme zredukovat co nejvíc, ale kluci to vyžadujou. Mají pocit, že se jinak nudí. Nic nechtějí dělat, knihy je nebaví, hračky taky ne, ven s rodiči - to už vůbec, maximálně si tak hrát s kamarády, ale stejně si přitom pořád povídají jen o počítačových hrách. Do kroužků nechtějí za žádnou cenu. Lákadla v podobě počítačů a všelijakých elektronických hraček jsou pro ně na prvním místě. Samozřejmě každá z nás se tomu chtěla vyhnout a vést dítě k přírodě, tvoření, sportu atd., ale nějak to nevyšlo. Má někdo nějakou radu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám se synem ten stejný problém, také by mě zajímala nějaká rada. Teď začal hrát basketbal 3x týdně a zatím ho to baví. Snažíme se chodit plavat, jezdit na kole povídat si, hrát šachy, ale počítače vítězí.

      Vymazat

Komentáře prosím pouze věcné, k tématu, informačně přínosné, žádné urážky autorů článků.
Komentáře moderuji podle svých časových možností, minimálně 1x denně, proto se nedivte, když se váš komentář třeba neobjeví hned.